Amsterdam test overstaphub voor ondernemers in uitstootvrije zones

Ondernemers in Amsterdam krijgen een nieuwe optie om de stad in te komen zonder milieuregels te overtreden. Met de proef Park & Switch kunnen zij hun zware vervuilende bestelwagens parkeren aan de rand van de stad en overstappen op een emissievrij voertuig. De gemeente hoopt zo de binnenstad bereikbaar te houden én de uitstoot te verminderen. Echter is niet elke ondernemer hier even blij mee...
Sinds 1 januari zijn er in veertien Nederlandse steden uitstootvrije zones ingevoerd. Dit betekent dat nieuwe bestel- en vrachtauto’s op fossiele brandstoffen niet langer welkom zijn in bepaalde delen van de stad. In Amsterdam geldt deze regel voor het S100-gebied, dat een groot deel van het centrum omvat. Oudere voertuigen mogen nog tijdelijk naar binnen dankzij een overgangsregeling.
Om ondernemers te helpen, start de stad met Park & Switch. Deze overstaphub bevindt zich in de Piet Heingarage, net buiten de milieuzone. Hier kunnen ondernemers hun bestelbus parkeren en overstappen op een elektrische scooter, een kleine elektrische wagen of een bakfiets.
Volgens de gemeente kan dit de mobiliteit van ondernemers verbeteren. “We hopen dat ondernemers gaan denken: als het dan toch moet, waarom zou ik mijn klanten dan niet bereiken met een voertuig dat ik op deze locatie kan ophalen?” aldus wethouder Melanie van der Horst, verantwoordelijk voor verkeer, vervoer en luchtkwaliteit.
De overstaphub is vooral gericht op loodgieters, monteurs, schilders en andere servicelogistieke bedrijven die moeite hebben met de beperkte parkeerruimte en verkeersdrukte in de binnenstad. José Komin, directeur van koelingsbedrijf IJskoud, ziet de voordelen:
"Voor onderhoudswerkzaamheden is het ideaal. Dan heb je vaak alleen een koffer en een trapje nodig. Daar hoef je geen hele bus voor mee te nemen."
Een ander voordeel is dat kleinere elektrische voertuigen makkelijker te parkeren zijn, vaak zelfs direct voor de deur van de klant. Toch zijn absoluut niet alle ondernemers enthousiast. Glaszetter Raymond de Groodt uit Purmerend noemt de locatie onhandig en wijst op praktische bezwaren: "Met een groot raam op een bakfiets door de stad rijden is gewoon niet veilig."
Ondernemers betalen een dagtarief van ongeveer 35 euro om gebruik te maken van een elektrische scooter of een ander voertuig. De gemeente biedt daarnaast een subsidie van 3.000 euro voor ondernemers die overstappen op uitstootvrij vervoer.
Toch blijft de vraag of deze oplossing voor iedereen werkt. Organisaties zoals MKB Metropool maken zich zorgen over de haalbaarheid voor bedrijven die veel gereedschap of zware materialen moeten vervoeren.
Volgens verkeersdeskundige Walther Ploos van Amstel is de proef een stap in de goede richting. Hij schat dat ongeveer 10 procent van de ondernemers in de stad gebruik zou kunnen maken van kleinere, elektrische voertuigen.
De stad groeit en als er geen maatregelen worden genomen, zal het aantal bestelbusjes de komende jaren met 19 procent toenemen. De overstaphub is een van de manieren om die toename in te dammen. Vanaf 2028 mogen dieselvoertuigen de uitstootvrije zones helemaal niet meer in, tenzij er geen alternatief is.
Grote bedrijven zoals Coolblue testen al langere tijd elektrische bezorgfietsen en kleine stadswagens om klanten te bereiken. Voor kleinere ondernemers is een overstaphub als Park & Switch een kans om zonder grote investeringen aan strengere milieuregels te voldoen.