Volkswagen R krijgt eigen divisie, nieuwe performance modellen op komst!
Volkswagen R, bekend van natuurlijk de R32, R36 en R50, gaat een zelfstandig merk worden naast het 'normale' Volkswagen. Zo schijnt er een heel nieuw scala aan performance modellen te komen, maar klinkt dit niet allemaal te goed om waar te zijn?
Volkswagen heeft natuurlijk een hoop toffe modellen gemaakt. Denk hierbij aan de Golf modellen met VR6 motor of de vele GTI versies, die tegenwoordig varianten hebben als de GTD, GTE en GTX. De kers op de taart is echter altijd R geweest. Volkswagen begon R met de Golf R32, een vernieuwing op de Golf VR6 met nu dan een 3.2 liter grote 6-cilinder en vierwiel-aandrijving. Later werden ook de Passat en de Touareq in een R jasje gehesen en kregen de namen R36 en R50. Ondertussen was R op de achtergrond aanwezig met de racedivisie van Volkswagen.
Nu zijn de zescilinders ondertussen ingeruild voor vier en driecilinders en is het merk druk met de elektrificatie van het wagenpark. De Touareq R is echter nog wel met een zescilinder te krijgen. De V10 waar deze vroeger nog mee geleverd werd is helaas al uit het assortiment. Eigenlijk zijn we dus een beetje aan het wachten tot Volkswagen straks met 'pittige' EV's gaat komen.
Dat gaat nu dus gebeuren. Volkswagen R gaat een zelfstandig EV merk worden. Een beetje zoals AMG is voor Mercedes. Volkswagen R wilt dus meer een performance merk worden en niet zoals nu een merk met een snel optiepakket. Veel meer nieuws zit er nu niet in, maar Volkswagen zal ongetwijfeld snel met meer info komen.
Volkswagen begint met meer zelfstandig worden met een paviljoen in Autostadt. Het experience-centrum van Wolfsburg waar je een museum, offroad-experiences en alles hebt wat met VAG te maken heeft. Daar krijgt R een eigen gedeelte waar ze gaan laten zien dat ze anders zijn dan het 'normale' Volkswagen. Daarnaast komen ze ook met leuke events voor de R-fans. Cars & Coffee in R thema en een groep voor R liefhebbers genaamd Friends of R staan allemaal op de planning.