Miljoenenverlies door kilometerfraude: “Iedereen kan het doen”

Kilometerfraude blijft een van de grootste verborgen problemen op de tweedehands automarkt. Met simpele apparaatjes of apps kan vrijwel iedereen de tellerstand terugzetten – met grote gevolgen voor kopers en de verkeersveiligheid. Ondanks de Europese regels is bescherming nog lang niet waterdicht.
Eén op de drie auto's met teruggedraaide teller
Volgens de Duitse ADAC is bij ongeveer één op de drie tweedehandsauto’s in Duitsland de kilometerstand te laag weergegeven. Daardoor betalen kopers gemiddeld drieduizend euro te veel. De schade loopt in totaal in de miljarden. “Odometers zijn nog steeds niet goed beschermd,” zegt Florian Hördegen van het ADAC Technisch Centrum. “Met digitale tellers is het zelfs erger geworden.”
Twee demonstraties tonen hoe makkelijk het is. Met een apparaatje van enkele honderden euro’s veranderde men binnen seconden de tellerstand van een Hyundai i20 van bijna 52.000 naar 20.000 kilometer. De verkoopprijs steeg daarmee met ruim duizend euro. Ook bij een Opel Corsa-e lukte het zonder enige technische kennis om de auto ‘als nieuw’ te laten lijken. Zelfs moderne modellen blijken kwetsbaar.
Slimme software omzeilt bescherming
Hoewel sinds 2017 een EU-verordening fabrikanten verplicht om tellerstanden beter te beveiligen, blijkt de praktijk anders. Manipulatie-apparaten weten precies welke regeleenheden kilometerdata opslaan. Sommige systemen zijn beveiligd met zogenaamde Hardware Security Modules (HSM), maar ook die zijn te kraken via zogeheten 'voltage glitching'. Daarbij wordt de chip bewust verstoord, zodat die de controle verliest. Zo kan de hacker alsnog bij de geheime data.
Op internet zijn dit soort tools gewoon te koop vanaf driehonderd euro. In een experiment van de Technische Universiteit Berlijn slaagden onderzoekers erin om de chip van een Golf 8 uit te lezen en mogelijk zelfs te herschrijven. “Dat mag niet kunnen,” zegt onderzoeker Niclas Kühnapfel. “Maar de beveiliging is uiteindelijk vooral gebaseerd op moeite, niet op echte ondoordringbaarheid.”
Levensgevaarlijk en moeilijk op te sporen
Niet alleen de portemonnee van de koper lijdt onder tellerfraude – het kan ook gevaarlijk zijn. Teruggedraaide auto's missen vaak cruciale onderhoudsbeurten. Versleten remmen of banden worden niet vervangen, met alle risico’s van dien. En de schade blijft vaak onopgemerkt, omdat fraudeurs het voertuig cosmetisch opknappen.
In België bestaat al de Car-Pass, een document dat bij verkoop van een auto het kilometerverloop toont. Maar volgens de ADAC is ook dat systeem niet waterdicht. In driekwart van de gevallen werden kilometerstanden onvolledig of niet gemeld. Een Europees systeem dat echt werkt, ontbreekt nog altijd.
Reactie van autofabrikanten
Fabrikanten beloven beterschap. Opel werkt aan nieuwe microcontrollers met verbeterde beveiliging. Volkswagen erkent dat de huidige chips niet kunnen worden beschermd tegen hardware-aanvallen, maar werkt aan een oplossing met chipproducenten. Hyundai zegt te voldoen aan de wereldwijde veiligheidsstandaarden, maar houdt de precieze maatregelen geheim.
Bron: ADAC