De hypercar die sneller was dan de Bugatti, maar het nooit bewees

In 1995 werd een van de meest ambitieuze hypercars ooit gebouwd: de Lotec C1000. Deze eenmalige creatie, ontwikkeld in samenwerking met Mercedes-Benz, claimde een topsnelheid van 431 km/u — maar dat werd nooit bewezen.
De Lotec C1000 is een fascinerend voorbeeld van wat er mogelijk is wanneer geld geen beperking vormt. In dit geval was het een rijke oliemagnaat uit de Emiraten die zijn zinnen had gezet op een unieke auto die alle toenmalige supercars zou overtreffen. Zijn wens leidde tot een samenwerking tussen Mercedes-Benz en het Duitse Lotec, een specialist in Group C-racewagens. Het resultaat: een koolstofvezel hypercar met bijna 1.000 pk.
De naam 'C1000' verwijst naar het vermogen van de 5.6-liter V8 met dubbele turbo, die volgens de fabrikant 992 pk en 723 lb-ft koppel levert. Die motor was afgeleid van de krachtbron uit de Sauber C9 Group C-racewagen, een beest op Le Mans. Het vermogen werd via een handgeschakelde vijfversnellingsbak van Hewland naar de achterwielen gestuurd.
Wat de C1000 extra bijzonder maakte, was zijn constructie: de volledige carrosserie was gemaakt van koolstofvezel, wat het totaalgewicht op slechts 1.080 kg bracht. De auto accelereerde naar 100 km/u in 3,2 seconden en had — naar verluidt — een topsnelheid van maar liefst 431 km/u. Dat zou hem sneller maken dan de legendarische McLaren F1 en zelfs de Bugatti EB110, maar deze snelheid is nooit officieel bevestigd.
Visueel was de Lotec C1000 een combinatie van brute aerodynamica en racewagen-esthetiek. De cockpit was voorzien van zwart-rood leder, een aluminium versnellingspook en een met Alcantara bekleed stuur — allemaal geïnspireerd op klassieke Le Mans-racers.
Ondanks het feit dat het project naar verluidt 3,4 miljoen dollar kostte (nu omgerekend zo’n 7 miljoen), kwam de C1000 niet verder dan één exemplaar. De wagen is inmiddels enkele keren op veilingen verschenen, maar heeft zijn waarde paradoxaal genoeg nooit weten vast te houden. Toch blijft de Lotec C1000 een intrigerend stukje autogeschiedenis: een hypercar avant la lettre, gebouwd door racers voor een man die alles wilde — behalve compromissen.