Europees Parlement stemt in met uitstel CO2-regels voor autofabrikanten

Autofabrikanten krijgen twee jaar extra om te voldoen aan de Europese uitstootnormen. In plaats van elk jaar apart te worden afgerekend, mogen ze tot 2027 hun gemiddelde uitstoot berekenen. Die versoepeling komt op een cruciaal moment, nu de verkoop van elektrische auto’s stokt en de concurrentie uit China toeneemt.
Van jaarlijkse boete naar driejaarsgemiddelde
Het Europees Parlement stemde donderdag in met een aanpassing van de CO2-regels. Waar autofabrikanten oorspronkelijk al in 2025 aan strenge uitstootnormen moesten voldoen, mogen ze nu hun prestaties over drie jaar middelen: van 2025 tot en met 2027. Die uitsteltruc voorkomt dat een overschrijding in één jaar direct leidt tot torenhoge boetes. Volgens Reuters liepen die eerder op tot wel 15 miljard euro.
Doelen blijven, maar lat ligt anders
De uitstootgrenzen worden nog steeds strenger: van 93,6 gram CO2 per kilometer in 2025 naar 49,5 gram in 2030. In 2035 moeten alle nieuwe auto’s volledig uitstootvrij zijn. Hybrides zijn dan alleen nog toegestaan als ze op eFuels rijden. De verlaging van boetes en uitstel van handhaving verandert niets aan deze einddoelstelling.
Niet iedereen tevreden
De Europese Commissie noemt de wijziging "een realistische stap" om fabrikanten lucht te geven. Critici zoals Transport & Environment vinden dat het juist investeringen in elektrische mobiliteit afremt. Zij waarschuwen dat Europa achterop raakt bij landen als China.