Vijf bijzondere "marginaal" geveilde auto's op de Zoute Grand Prix

Afgelopen week stond de Zoute Grand Prix Car Week op het programma. Het Monte Carlo van de lage landen trok een hoop schone auto's en de nodige allure. Van wereldpremières van hypercars tot aan veilingen van de meest exclusieve voertuigen die onze aardbol rijk is.
De Zoute Grand Prix Car Week 2025 was opnieuw het jaarlijkse hoogmis voor blinkend chroom, champagneglazen en mensen die hun auto’s vaker poetsen dan rijden. Van 8 tot 12 oktober veranderde Knokke-Heist in een catwalk voor klassiekers en hypercars. Met recordverkopen van meer dan € 41 miljoen en een Concours d’Élégance dat zijn naam eer aandeed, bewees de editie dat stijl en snelheid hand in hand kunnen gaan — zolang het maar in Zoute is, natuurlijk. We nemen je mee langs een aantal unieke exemplaren die onder de hamer gingen. De uiteindelijke veilingprijzen zijn de prijzen waarvoor de auto's zijn verkocht exclusief 15 procent veilingkosten en BTW.
1973 Porsche 911 Camera 2.8 RSR M 491 (€850.000)
De Porsche 911 Carrera 2.8 RSR M491 uit 1973 was het ultieme wapen van Porsche’s racedivisie, rechtstreeks afgeleid van de 2.7 RS. Slechts 49 exemplaren werden gebouwd, waaronder dit chassis (9113600940), nieuw besteld door Peter Gregg van het Brumos Racing Team. Aangedreven door een 2.808 cc zescilinder boxermotor met circa 308 pk en gekoppeld aan een versterkte versnellingsbak met sperdifferentieel, leverde de RSR brute prestaties met een gewicht van slechts 900 kg. Deze specifieke auto werd bestuurd door Formule 1-coureur Peter Revson en behaalde successen, waaronder een zesde plaats tijdens de Lime Rock 100 Miles. Latere deelname aan evenementen als Le Mans Classic en Tour Auto benadrukken zijn rijke racehistorie. Met zijn pure focus op snelheid, techniek en zeldzaamheid geldt de 2.8 RSR als een van de meest begeerlijke 911’s ooit gebouwd.
1973 Ferrari 365 GTS/4 “Daytona” Spyder (€1.950.000)
De Ferrari 365 GTS/4 “Daytona” Spyder, ontworpen door Pininfarina, was Ferrari’s krachtigste en meest geavanceerde sportwagen van zijn tijd. De agressief gelijnde carrosserie, gebouwd door Scaglietti, rustte op een stalen buizenchassis met onafhankelijke wielophanging. De 4.390 cc V12 met vier bovenliggende nokkenassen leverde 352 pk bij 7.500 tpm, goed voor een topsnelheid van 280 km/u en een sprint van 0–100 km/u in slechts 5,4 seconden. Met zijn compromisloze prestaties en tijdloze vormtaal werd de Daytona hét symbool van Ferrari’s frontmotor-V12-tijdperk. Slechts enkele tientallen Spyder-exemplaren werden geproduceerd tussen 1971 en 1973. De auto verwierf later wereldwijde faam dankzij de televisieserie Miami Vice, waarin een zwarte Daytona Spyder, al dan geen echte, een hoofdrol speelde.
1959 Mercedes-Benz 300 SL Roadster (€940.000)
De 300 SL Roadster werd gebouwd als opvolger van de legendarische “Gullwing” en bracht Mercedes’ racetechniek naar de openbare weg. De 3,0-liter motor met directe brandstofinjectie katapulteerde de auto in 7,4 seconden naar 100 km/u, een prestatie die in de jaren vijftig zijn gelijke niet kende. De Roadster was even comfortabel in de stad als op het circuit en stond bekend om zijn lichtgewicht buizenchassis en innovatieve ophanging. Oorspronkelijk ontwikkeld uit Mercedes’ succesvolle raceprogramma — met onder meer de 2e en 4e plaats in de Mille Miglia van 1952 — belichaamde de 300 SL pure sportieve elegantie. Dit exemplaar uit 1959 werd nieuw geleverd in Dortmund, Duitsland, en onderging in 2008 een grote technische revisie. Van de 1.858 gebouwde Roadsters is dit een bijzonder goed bewaard exemplaar, voorzien van Nederlandse registratie.
1985 Lamborghini LM002 (€310.000)
De Lamborghini LM002 uit 1985 was een van de meest opvallende terreinwagens ooit gebouwd. Ontstaan uit een militair prototype, combineerde hij brute kracht met luxueuze afwerking. Onder de motorkap lag een 5,2-liter V12 met zes Weber-carburateurs – dezelfde motor als in de Countach – goed voor een topsnelheid rond 200 km/u. Slechts 328 exemplaren werden geproduceerd, waardoor de LM002 tot een zeldzame verschijning behoort. Dit vroege exemplaar werd nieuw geleverd in Oman en bleef sinds 1989 bij dezelfde derde eigenaar. De auto verkeert in originele, niet gerestaureerde staat Met zijn vierwielaandrijving, imposante uitstraling en pure mechanische kracht werd de LM002 al snel berucht als “Rambo Lambo”.
2005 Maserati MC12 Stradale (€2.950.000)
De Maserati MC12 Stradale uit 2005 is een van de meest exclusieve supersportwagens ooit gebouwd, met slechts 50 exemplaren wereldwijd. De auto werd ontwikkeld voor FIA GT-homologatie en deelde zijn koolstofvezel monocoque en V12-motor met de Ferrari Enzo. Met 632 pk en een topsnelheid van 330 km/u is de MC12 pure bloedje snel. De ophanging met dubbele draagarmen en carbon-remmen zorgde voor ongeëvenaarde controle op hoge snelheid. Dit specifieke exemplaar werd nieuw geleverd aan zijn eerste en enige eigenaar in Italië en is sindsdien zorgvuldig onderhouden met dertien geregistreerde onderhoudsbeurten. De auto bleef volledig origineel, inclusief interieur in blauw leder en Alcantara. De MC12 Stradale geldt als een van de meest verzamelwaardige moderne Maserati’s.