De VW Golf: icoon viert 50 jarig jubileum
De Volkswagen Golf, een van de meest iconische auto's ter wereld, viert dit jaar zijn vijftigjarige jubileum. Inmiddels zijn we al aanbeland bij de achtste generatie. Deze generatie is nog steeds onverminderd populair net als alle andere generaties die zijn uitgebracht in de afgelopen 50 jaar.
De Volkswagen Golf is een van de bestverkochte auto's ter wereld, met meer dan 35 miljoen geproduceerde exemplaren sinds zijn lancering in 1974. Het model heeft wereldwijd succes gevonden en wordt in bijna elk land verkocht, wat getuigt van zijn universele aantrekkingskracht. De GTI variant van de Golf wordt vaak gezien als de eerste "hothatch". Deze sportieve variant van de Golf heeft de productie van soortgelijke auto's door andere fabrikanten aangewakkerd. De GTI is niet alleen een symbool van praktische prestaties, maar ook een cultureel icoon dat in vele films, muziekvideo's en videogames is verschenen.
Door de jaren heen nam de Volkswagen Golf meerdere gedaantes aan. Elke generatie had zijn unieke eigenschappen en specifieke bijdrage aan de auto-industrie. Wij zullen elke generatie even langsgaan en aanduiden wat een bepaalde generatie nou juist typeerde.
Eerste Generatie (1974-1983)
De eerste generatie Golf werd gelanceerd in 1974 als opvolger van de iconische Volkswagen Kever. Ontworpen door Giorgetto Giugiaro, bracht de auto met zijn kenmerkende scherpe lijnen een frisse en moderne look. De Golf Mk1 introduceerde het concept van een "hot hatch" met de Golf GTI in 1976, die een krachtige motor en sportieve prestaties bood in een compacte, praktische verpakking.
Foto: VW Golf GTI Mk1
Tweede Generatie (1983-1992)
De Golf Mk2 was groter en ruimer dan zijn voorganger, maar behield het basisontwerp en omhelsde dezelfde filosofie. De tweede generatie introduceerde geavanceerde functies zoals elektronische brandstofinjectie en was de eerste Golf die beschikbaar was met een dieselmotor, de Golf Diesel. Verder had de Mk 2 als eerst vierwielaandrijving en werd er in 1986 ABS geïntroduceerd.
Foto: VW Golf Mk2
Derde Generatie (1991-1997)
Met de Mk3 bracht Volkswagen nog meer innovaties, waaronder de introductie van de eerste Golf met een directe inspuiting dieselmotor (TDI) en de eerste Golf met een standaard airbag. Het was ook de eerste keer dat de Golf Variant (stationwagen) werd geïntroduceerd.
Foto: VW Golf Mk3
Vierde Generatie (1997-2003)
De Golf Mk4 zette nieuwe maatstaven op het gebied van kwaliteit en design binnen zijn segment. De Mk4 bood een hoog niveau van afwerking, geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. De vierde generatie was ook de eerste vierwielaandgedreven Golf met HALDEX koppeling hiermee was de eerste Golf 4MOTION een feit.
Foto: VW Golf Mk4
Vijfde Generatie (2003-2008)
De Mk5 bracht een aanzienlijke verbetering in rijgedrag en comfort, dankzij een nieuwe volledig onafhankelijke achter ophanging. Het introduceerde ook de GTI-versie met een turbo-aangedreven motor, waarmee de innovatieve prestatietraditie van de Golf werd voortgezet. Ook introduceerde Volkswagen in 2007 de nieuwe zuinige BlueMotion variant (4,5 liter per 100 kilometer).
Foto: VW Golf Mk5
Zesde Generatie (2008-2012)
De Golf Mk6 was meer een evolutie dan een revolutie, de nieuwe generatie was meer gericht op verfijning en efficiëntie. De Mk6 bood verbeterde veiligheidskenmerken en een nog lager brandstofverbruik. Er werden voor verbeterde veiligheid ook parkassistentie opties aan de nieuwe Golf toegevoegd. Het feit dat de Mk6 niet veel hoefde te veranderen ten opzichte van de Mk5 onderstreept het succes van de vijfde generatie Golf.
Foto: VW Golf Mk 6
Zevende Generatie (2012-2019)
De Mk7 werd gebouwd op het nieuwe MQB-platform. De zevende generatie was ook lichter en ruimer dan zijn voorganger, ook legden ze bij Volkswagen nog meer de focus op brandstofefficiëntie. Deze generatie zag de introductie van elektrische en plug-in hybride versies, de e-Golf en de Golf GTE.
Foto: VW Golf Mk7
Achtste Generatie (2019-heden)
De meest recente generatie Golf zet de traditie van innovatie voort met digitale cockpits, geavanceerde rijassistentiesystemen en een reeks geëlektrificeerde aandrijflijnen. De nieuwste Golf blijft een benchmark in het compacte segment en biedt veelzijdigheid, technologie en efficiëntie.
Foto: VW Golf Mk8