De opkomst van "Made in China" in de Europese elektrische automarkt
Uit een onderzoek van Jato Dynamics is naar voren gekomen dat één op de vijf nieuwe EV's die in februari in Europa zijn geregistreerd van Chinese makelij waren. Toch gaat het hier niet uitsluitend om Chinese automerken. Een aanzienlijk deel van deze voertuigen wordt geproduceerd door westerse fabrikanten die hun productielijnen naar China hebben verplaatst.
Opvallend is dat bijna de helft (44%) van deze in China geproduceerde auto's eigenlijk merken Europese en Amerikaanse merken vertegenwoordigen zoals Tesla, BMW, Volvo, Dacia. Tesla’s Model 3, BMW’s iX3, Volvo’s EX30, Dacia’s Spring en de gehele line-up van Polestar worden allemaal in China gefabriceerd.
Echte Chinese merken vormen de resterende 56% van elektrische auto's die in CHina zijn geproduceerd. Maar liefst 40% hiervan is afkomstig van één enkel merk: MG. Dit bedrijf levert dus een significante bijdrage aan de groeiende aanwezigheid van Chinese elektrische auto's in Europa.
Wanneer er breder wordt gekeken dan alleen elektrische auto's, blijkt dat 4% van alle nieuwe Europese auto's in China wordt geproduceerd. Met dit percentage overtreft China andere landen zoals Italië, Zuid-Korea, Marokko en Roemenië. Toch is er volgens Jato Dynamics nog een lange weg te gaan voordat de Chinese auto-industrie een dominante speler wordt in Europa. Duitsland is nu de dominantste speler met 20% van de totale Europese autoproductie, gevolgd door Spanje, Tsjechië en Frankrijk.
Momenteel zien we een beweging de andere kant op. In de toekomst lijkt er een kans te liggen voor de groei van in Europa gefabriceerde Chinese auto's, merken als BYD, Leapmotor en MG hebben namelijk plannen om productiefaciliteiten in Europa te openen. Dit zou kunnen leiden tot meer werkgelegenheid in Europa.
Het is dus complexer dan op het eerste gezicht lijkt. De opkomst van "Made in China" in de Europese automarkt is niet zozeer een verhaal van overname, maar eerder één van globalisering en veranderende productiestrategieën.