Canoo's financiële onrust: Een rode vlag voor Beleggers
Canoo is een opkomende fabrikant in de markt voor elektrische voertuigen (EV's). Het bedrijf heeft recent zijn plannen voor 2024 onthuld, deze update heeft geleid tot groeiende bezorgdheid onder investeerders.
Canoo werd opgericht in 2017 en is gespecialiseerd in de ontwikkeling van elektrische MPV's. Het bedrijf heeft zijn financiële verwachtingen meerdere malen naar beneden bijgesteld, deze ontwikkeling is volgens aandelenanalist Niels Koerts geen goed teken. De bedrijfsleiding, onder aanvoering van CEO Tony Aquila, heeft daarnaast enkele besluiten genomen die extra vraagtekens oproepen.
Ondanks het terugdringen van de verliezen van bijna 488 miljoen dollar in 2022 naar ongeveer 303 miljoen dollar in het afgelopen jaar, blijft de omzet van Canoo zorgwekkend laag met slechts 886.000 dollar. Deze omzet komt voort uit de verkoop van slechts 22 elektrische auto's. Daarbovenop komen de controversiële uitgaven van de CEO Aquila, hij besteedde het afgelopen jaar circa 1,7 miljoen dollar aan privéjetvluchten. Dit bedrag werd vervolgens betaald aan Aquila Family Ventures, een onderneming van Aquila zelf. Dergelijke praktijken wekken wantrouwen bij investeerders, vooral in een periode waarin het bedrijf aanzienlijke verliezen lijdt bij een minimale omzet.
De voortdurende neerwaartse bijstellingen van de verkoop- en omzetprognoses hebben het vertrouwen van de investeerders verder ondermijnd. Canoo's huidige omzetverwachting voor 2024 varieert van 50 miljoen tot 100 miljoen dollar. Koerts betwijfelt of deze doelstellingen realistisch zijn gezien de huidige marktomstandigheden. De toenemende rente in de Verenigde Staten maken het ook moeilijker omdat dit het voor startups lastiger maakt om kapitaal te vergaren en leningen te verkrijgen.
De waarschuwing van Koerts is duidelijk:
De afgelopen zes maanden daalden de aandelen van Canoo met bijna 75 procent, een indicatie dat beleggers zich terugtrekken. Het verhaal van Canoo dient als voorbeeld voor de risico's die je neemt wanneer je investeert in een EV-startup. Canoo's situatie benadrukt de risico's van hoge uitgaven en onzekere inkomstenstromen. Door deze samenkomst is het bedrijf een riskante keuze voor potentiële investeerders. Het verhaal van Canoo doet denken aan dat van Fisker, eveneens een EV-startup.