Nederlandse havens overdonderd door toestroom Chinese auto's
In Europese havens stapelen zich ongekende aantallen geïmporteerde auto's op. Met name uit China afkomstige elektrische voertuigen blijven langer dan gebruikelijk staan door tegenvallende verkoopcijfers en logistieke uitdagingen.
Het is een bijzonder gezicht in de Eemshaven in Rotterdam: tientallen auto's van het Chinese merk BYD staan sinds begin dit jaar opgesteld tussen de containerterminals. De David Hart Groep (DHG), gespecialiseerd in magazijnenbouw, verhuurt momenteel een deel van zijn terrein voor de opslag van deze voertuigen.
vertelt Hans van Driel, logistiek directeur van DHG. Vanaf Augustus moeten de auto's weer worden verwijderd om plaats te maken voor een nieuw magazijn.
De vraag naar parkeerterreinen voor auto-opslag is aanzienlijk. In Amsterdam heeft een auto-importeur, die anoniem wil blijven, al zijn eigen terreinen vol staan en moest hij extra parkeerplekken regelen voor zijn klanten. In heel Europa kampen havens met een soortgelijk probleem: geïmporteerde auto's blijven soms tot anderhalf jaar staan, veel langer dan normaal.
Deze situatie heeft diverse oorzaken. De vraag naar elektrische auto's in Europa loopt achter bij de verwachtingen, mede door het stopzetten van subsidies in landen zoals Duitsland. Grote autofabrikanten zoals Mercedes-Benz en Ford melden dat de interesse in elektrisch rijden minder groot is dan voorzien. Dit heeft directe gevolgen voor Chinese automerken zoals BYD, wiens verkoopcijfers in het eerste kwartaal van dit jaar 43% lager waren dan in het voorgaande kwartaal.
Bovendien zijn er logistieke knelpunten. Er is een tekort aan vrachtwagens en chauffeurs om de auto's vanuit de havens te vervoeren, evenals een gebrek aan schepen voor kortere zeeroutes binnen Europa. Dit draagt bij aan de ophoping van auto's in de havens. Deze worden steeds vaker gebruikt als tijdelijke opslaglocatie door autofabrikanten die direct aan klanten verkopen, zoals Tesla en Chinese concurrenten.
De toegenomen export vanuit China, die het land tot de grootste auto-uitvoerder ter wereld maakte in 2023, versterkt deze trend. Met een stijging van 57,9% in een jaar tijd lijkt de invoer in Europa voorlopig niet te verminderen, ondanks mogelijke verhogingen van invoertarieven door de Europese Commissie.
De situatie in de Nederlandse havens is nijpend, maar lokale havenbedrijven zijn over het algemeen terughoudend als het gaat om commentaar. De haven van Rotterdam erkende de situatie pas nadat de aanwezigheid van extra parkeerterreinen duidelijk werd.