Duitsland is de EV beu, verkoop loopt terug
Het lijkt er op dat Duitsland nu echt helemaal klaar is met de EV's. De autoverkoop in Duitsland is wederom gestegen maar toch is er een daling te zien in de verkoop van EV's. Duidelijk is dus dat de elektrische auto niet gewild is, maar hoe komt dit?
Een tijdje geleden konden we al een beetje zien dat de EV niet helemaal zijn plek kan vinden in Duitsland. Eind vorig jaar verliepen ook bepaalde beloningen voor het kopen van een EV. De autoverkopen an sich zijn wel gestegen, namelijk met 4,2 procent. In totaal werden er in Duitsland zo'n 694.785 auto's verkocht in het afgelopen kwartaal.
Het probleem ligt vooral bij dat de Duitsers uit zichzelf geen EV willen kopen. Dat is in de cijfers terug te zien want die daalden namelijk met 14,1 procent. In de eerste drie maanden van 2023 waren er nog 94.736 verkochte EV's. Dit was in het eerste kwartaal van 2024 81.337. Een redelijk verschil dus.
Toch verkopen niet alle EV's even slecht. Bij merken als DS Automobiles, Fiat, Mini en Peugeot daalde de verkoop met minimaal 40 procent. Bij Jaguar, Citroën, Polestar en Volkswagen was dat 30 procent. Tesla zit in het midden te worstelen met een daling van 36 procent.
De merken die het een stuk beter doen zijn bijvoorbeeld BMW. Deze wist de verkoopcijfers te laten stijgen met 83,6 procent! Mercedes wist ook een stijging te creeëren, maar wel iets minder en moest genoegen nemen met 5 procent. Ook Kia deed het goed en had een stijging van maar liefst 106 procent!
Let bij deze cijfers wel op dat als een merk vorig jaar weinig EV's verkocht en nu meer dat dat snel een grote stijging laat zien. BMW bijvoorbeeld verkocht vorig jaar veel minder EV's dan nu.
Volkert Wissing, de Duitse minister van verkeer, liet afgelopen week in het nieuws al weten zijn werk niet meer te kunnen doen. Hij vindt dat door de hard opgelegde regels hij straks vast zit aan het invoeren van autoloze weekenden. Wij zijn benieuwd hoe dit zal gaan.