Auto's gaan in Amsterdam net zo snel als fatbikes
In de straten van Amsterdam zijn ze niet te missen: fatbikes. Deze elektrische fietsen met brede banden zijn (volgens geruchten) begrensd op 25 km/u, hiermee bereiken ze bijna de maximumsnelheid van wat er gereden mag worden. Nu fatbikes bijna net zo snel zijn als auto's in Amsterdam, krijgen ze vanaf vandaag toestemming om op de rijbaan te fietsen.
Op de Eerste Constantijn Huygensstraat en Bilderdijkstraat mogen fietsers die harder dan 20 km/u gaan vanaf nu tussen de auto's fietsen. Zelfs als er een fietspad aanwezig is mogen deze bikes de normale weg op. Deze proef loopt tot halverwege juli. De straten zijn geselecteerd vanwege de drukte met fietsers en de smalle fietspaden. Op deze manier hoopt men het verkeer beter te spreiden over het beschikbare wegdek.
Waarom deze toestemming voor fatbikes op de rijbaan? De Amsterdamse wethouder Van der Horst licht de actie toe bij RTL Nieuws: "Dit doen we voor de verkeersveiligheid. We zien een sterke toename van het aantal elektrische fietsen de afgelopen jaren. Hierdoor is het fietspad overvol geraakt, niet alleen met kleine fietsen, maar ook met grote bakfietsen en vrachtfietsen. Dit zorgt voor aanzienlijke drukte op het fietspad."
Achter de schermen werkt de gemeente Amsterdam ook aan een begrenzer voor fatbikes, deze is voorlopig nog niet beschikbaar. Hoewel fatbikes officieel begrensd zijn op 25 km/u, worden ze vaak illegaal opgevoerd, waardoor ze snelheden van boven de 45 km/u kunnen halen.