Waterstofauto in VS heeft een gigantisch nadeel
De waterstofauto heeft een hoop voordelen. Zo kan je bijvoorbeeld snel tanken, net als bij een normale brandstofauto. Na een paar minuutjes bij de pomp te hebben gestaan kan je weer honderden kilometers vooruit. Toch lijkt dit grote voordeel een gigantisch nadeel te worden in de Verenigde Staten.
Als er een plek is op de wereld waar men graag kort tankt om vervolgens flinke stukken te rijden dan is dat wel Amerika. Nu de elektrische auto eindelijk een beetje van de grond begint te komen, valt het op dat dit met waterstof absoluut niet het geval is. De oorzaak hiervan is het verdwijnen van de waterstoftankstations en de valse beloftes van verkopers.
Alles wat te maken heeft met waterstof in de staat Californië is aan het krimpen. De restwaarde van de auto's is aan het zakken, de tankstations werken regelmatig niet omdat waterstof te koud is en daardoor het vulpistool bevriest en eigenaren moeten vaak ver rijden om een tankstation te vinden. Met een beetje pech om er dan vervolgens achter te komen dat het vulpistool dus is bevroren.
Tanken is dus eigenlijk het grootste nadeel van de auto's. Het schijnt dat er momenteel ook rechtszaken lopen tegen Toyota over de Mirai, de waterstofauto van Toyota. Volgens de advocaat Jason Ingber, maken verkopers bij Toyota-dealers valst beloftes over het gemak in gebruik van de auto. Hierdoor zitten mensen in een auto die eigenlijk onhandig is. Daarnaast schijnt dat ook de actieradius niet is wat het moet zijn.
Het volgende probleem komt wanneer de mensen terug gaan naar de dealer om hun auto in te ruilen, en er vervolgens achter komen dat hun waterstofauto nog maar een derde van de nieuwprijs waard is. Auto's schrijven relatief snel af, maar bij de waterstofauto schijnt het extra hard te gaan. Dit komt omdat niemand een auto wil die je nergens vol kan tanken.
Volgens Toyota zijn er educatieve middelen voor dealer om te leren hoe waterstofvoertuigen werken en de infrastructuur hiervan. Volgens Ingber zijn er al dertig eigenaren die een rechtszaak hebben, en komen er binnenkort nog twintig bij.
In Nederland lijkt het echter iets beter te gaan. Er komen steeds meer waterstoftankstations bij, maar dit betekent niet dat je in elk dorp al zo'n tankstation kan vinden. Je moet je rit er dus wel een beetje op aanpassen.