Oude dieselbusjes volgend jaar niet meer welkom in steden
Vanaf volgend jaar zullen veel dieselbusjes de toegang tot Nederlandse stadscentra worden ontzegd. Veel van deze oude busjes zijn in handen van gemeenten en andere overheidsinstellingen. De reden hiervoor is het strikter worden van milieuzones, dit komt naar voren na onderzoek van het CBS.
Het onderzoek toont aan dat ongeveer 228.000 bestelbusjes, goed voor 23% van het totaal aantal busjes, niet voldoen aan de moderne emissienormen. Deze busjes zijn gebouwd vóór oktober 2009 en zijn vooral nog in gebruik bij overheidsdiensten. Met de nieuwe ZE-zones die volgend jaar worden ingevoerd in steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, komt het gebruik van deze verouderde voertuigen onder druk te staan.
Terwijl de overheid aandringt op een overgang naar elektrische voertuigen lijken concrete maatregelen om deze overgang makkelijker te maken uit te blijven. Dit is vooral voor kleine ondernemers en de pakketdiensten problematisch aangezien zij afhankelijk zijn van toegang tot de stadscentra voor leveringen.
Opvallend genoeg blijkt uit hetzelfde onderzoek dat de overheidssector zelf achterloopt; 61% van hun busjes voldoet nog aan Euro 4-normen of lager. In de bouwsector is dit percentage aanzienlijk lager, slechts 31%. Dit roept vragen op over de voorbeeldfunctie van de overheid in de transitie naar schonere transportmiddelen.
De invoering van deze milieuzones is een stap in de goede richting maar brengt ook uitdagingen met zich mee voor degenen die afhankelijk zijn van deze oudere voertuigen. De tijd zal leren hoe dit beleid in de praktijk zal worden geïmplementeerd en welke impact het zal hebben op het dagelijks leven in de stadscentra.