'Wij luisteren naar de klant': Skoda blijft auto's produceren zoals jij dat wilt

Volgens Skoda-baas Klaus Zellmer zal Skoda ook na 2035 verbrandingsmotoren blijven produceren. Zo laat hij weten aan Automobilwoche. Volgens Zellmer blijft Skoda dit na de verbanning van de nieuwe benzineauto in 2035 doen buiten Europa waar er geen einddatum is.
"Wij bouwen wat de klant wil", laat Zellmer weten. Skoda heeft bewust gekozen voor een breed gamma aan auto's met EV's, hybrides, diesel en benzineauto's, en blijft dit voorlopig dus ook doen. Volgens de topman hebben veel mensen duidelijk nog geen behoefte aan de elektrische auto. "Hoe verder je naar het zuiden en oosten gaat, hoe minder acceptatie van elektrische auto's je zult vinden".
Toch laten de strenger CO2-eisen niet op zich wachten en moet Skoda toch wel denken aan het milieu. De auto's moeten vanaf 2025 15 procent minder uitstoten dan dat ze nu doen. Dat wordt in 2030 zelf 37,5 procent minder dan nu. Als fabrikanten boven dit limiet komen, staat er een een fikse boete op ze te wachten. Deze boetes maken het voor de fabrikanten lastig om auto's met alleen een verbrandingsmotor te produceren. Er zullen dus wel meer hybrides moeten komen.
Volgens Zellmer kunnen we de CO2-uitstoot vandaag de dag aanzienlijk verminderen door meer eFuels en biobrandstoffen te gebruiken. Volkswagen-baas, Thomas Schäfer, is het hier niet mee eens en noemt eFuels 'onnodig lawaai'.
Nieuwe uitstootlimiet in EU zorgt voor een dilemma
Ook op het gebied van biobrandstof en eFuels zijn Volkswagen en Skoda het niet eens. Schäfer noemde eFuels ‘onnodig lawaai’, terwijl Zellmer er juist een kans voor de korte termijn in ziet. De Skoda-baas zegt: ‘We zouden de CO2-uitstoot vandaag de dag veel aanzienlijker kunnen verminderen als we ook in de richting van eFuels of biobrandstoffen zouden denken.’ In het artikel hieronder lees je daar meer over.