Volkswagen gaat terug naar GTI- en R-lijn
De GTX-lijn van Volkswagen gaat stoppen. De prestatiegerichte EV-kant van het Duitse merk zal na slechts drie jaar verdwijnen en weer terug gaan naar de bekende GTI- en R-lijnen.
Volkswagen introduceerde de ID.4 GTX als hun eerste elektrische voertuig met twee motoren, een sportiever ontwerp en speciale logo's. Na de ID.4 volgden er GTX-versies van de ID.5, ID.3, ID.7 en zelfs de ID. Buzz. Het is echter twijfelachtig of GTX dezelfde iconische status zal bereiken als het GTI-label. Volkswagen laat het embleem binnenkort vallen en dus zullen er geen nieuwe GTX-modellen komen.
"GTX is het prestatiegerichte merk op het MEB-platform," zegt VW-baas Thomas Schäfer tegen Autocar. Maar daar blijft het bij. Schäfer heeft bevestigd dat na de huidige productlijn het GTX-label niet meer zal worden gebruikt. Na slechts drie jaar verdwijnt dit sportieve EV-label alweer. De toekomstige snellere modellen zullen weer de GTI- of R-badge dragen, zelfs als ze elektrisch zijn.
De eerste elektrische GTI van Volkswagen is nog niet bekend, volgens Schäfer. "De vraag is: hoe positioneren we de GTI?" Traditioneel gezien moet een GTI volgens Schäfer voorwielaandrijving hebben en prestaties uitstralen, maar is dat ook mogelijk in het EV-tijdperk? Dat is waar het merk nu naar kijkt, inclusief overwegingen of achterwielaandrijving passender zou zijn.
Wat wel vaststaat, is dat er aan het begin van 2027 een elektrische GTI op de markt zal zijn, gebaseerd op het ID. GTI-concept van vorig jaar. Het is niet zeker of dit de eerste en enige EV-GTI zal zijn. Misschien verrast Volkswagen ons met een sportwagen zoals het GTE Sport-concept. Wie weet?
Laten we verder dromen. Stel je een elektrische Golf R voor met vier elektromotoren. Volkswagen R wordt een elektrisch submerk met vasthoudendheid aan vierwielaandrijving, aldus Schäfer. Dit kan betekenen één elektromotor per as, of zelfs één per wiel.