Accijnskorting op brandstof verlengd tot 2025: goed nieuws voor autobezitters
De accijnskorting op brandstof blijft nog een jaar langer gehandhaafd. Dit nieuws komt als een opluchting voor veel autobezitters, vooral nu de brandstofprijzen erg hoog zijn.
In het hoofdlijnenakkoord stonden niet veel details over auto's, maar de budgettaire bijlage biedt wel inzicht in de financiering. Hieruit komt ook naar voren waar het geld voor de accijnskorting vandaan moet komen.
Het belangrijkste nieuws voor autobezitters uit het hoofdlijnenakkoord is de verlenging van de brandstofaccijnskorting. Deze korting werd oorspronkelijk ingevoerd toen de brandstofprijzen enorm stegen na de militaire operatie van Poetin. Hoewel een deel van deze korting inmiddels is opgeheven, bestaat er nogsteeds korting op brandstof. Het plan was om de korting aan het einde van dit jaar te beëindigen, maar dit zal nu waarschijnlijk worden uitgesteld naar 2025. Dit betekent dat er nog een jaar langer korting zal zijn op brandstof aan de pompen.
Als de accijnskorting wordt opgeheven zou dit betekenen dat benzine 21 cent duurder wordt. Dan zouden niet alleen de accijnzen omhoog gaan, hier zou dan ook BRW over worden gerekend. Benzine zou dan in België en Duitsland ruim 30 cent per liter goedkoper zijn.
De verlenging van de accijnskorting is financieel significant. Het handhaven van de korting kost de overheid jaarlijks meer honderden miljoenen euro's. Ondanks de financiële uitdaging is de verlenging van de accijnskorting een populaire maatregel onder de kiezers, die hebben aangegeven terug te willen naar een tijdperk waar rijden met een benzinemotor toegankelijker was. Het verhogen van accijnzen op tabak en alcohol zou de kosten van de accijnskorting enigszins moeten dekken. Deze verhoging levert de overheid naar alle waarschijnlijkheid ongeveer 100 miljoen euro op.