Ferrari's CEO geeft update over het ambitieuze elektrische project
Als het op racen aankomt, dan is Ferrari voor niemand bang. Zelfs niet als de race elektrisch is, de verkoopmarkt competitief en de tegenstanders uit China komen. Dit benadrukt Benedetto Vigna, CEO van Ferrari, in een interview met BloombergTV over het nieuws van een handelsoorlog tussen de Europese Unie en China.
De discussie gaat over de mogelijkheid dat Brussel extra douanerechten oplegt op de invoer van Chinese elektrische auto’s, als straf voor Beijing vanwege vermeende anti-competitieve subsidies aan de auto-industrie. Deze stap hangt af van de uitkomsten van het lopende onderzoek en zou een tegenaanval van China kunnen uitlokken. De Chinese auto’s zijn nu namelijk tegen concurrerende prijzen in Europa beschikbaar, wat weer druk zet op lokale concurrenten.
"Voor mij is dit een oproep tot actie", verklaart Vigna. "We horen dat er gepraat wordt over oorlog", vervolgt hij, "maar ik denk meer aan gezonde concurrentie". De mogelijke reactie uit het Oosten zou in elk geval minder impact hebben op Ferrari dan op diverse andere luxemerken.
Ferrari zou namelijk minder blootgesteld zijn omdat het een lager exportaandeel behoudt. "China is voor ons niet wat het voor andere merken is", legt de CEO uit. "De markt daar is nog niet volwassen".
Over de elektrische supercar van Ferrari herhaalt de CEO de doelstelling om de eerste volledig elektrische auto in 2025 te presenteren en elektrische voertuigen 60 procent van de verkopen te laten uitmaken in het daaropvolgende jaar, na de komst van de plug-in hybride Stradale.
In afwachting van de officiële onthulling geeft Vigna updates over het project: "Het verloopt volgens plan, maar bij sommige processen lopen we zelfs voor op schema". Dit is te danken aan "een grote stap vooruit" in de tweede helft van vorig jaar, die leidt naar een "unieke" auto. Binnenkort zal de fabriek in Maranello voor motoren, omvormers en batterijen ook klaar zijn.