Subsidie verdwijnt: elektrische auto's worden duurder in 2025
Heb je nog geen elektrische auto, maar denk je er wel over om er een aan te schaffen? Dan kun je dat beter nog dit jaar doen. Vanaf volgend jaar wordt het namelijk een stuk duurder om een elektrische occasion te kopen. De reden hiervoor is dat de subsidie op elektrische occasions verdwijnt. Daarnaast gaat per 2025 ook de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's omhoog.
Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat veel automobilisten wel geïnteresseerd zijn in elektrisch rijden, maar dat de hoge prijs hen tegenhoudt. Een gemiddelde elektrische auto kost namelijk een pittige 45.850 euro. Onder de 25.000 euro zijn er slechts twee elektrische modellen beschikbaar. Wat nu nog helpt, is de subsidie op de aankoop van een nieuwe elektrische auto, mits deze maximaal 45.000 euro kost.
Op dit moment is er nog voldoende subsidie beschikbaar. Van de 58 miljoen euro is nog 66 procent, oftewel ruim 38 miljoen euro, beschikbaar. De subsidie kan flink schelen in de aanschafprijs, aangezien je een bedrag van 2.950 euro ontvangt. Bij een relatief goedkope elektrische auto van rond de 30.000 euro, zoals de Kia Niro I, kan dit al zeker 10 procent van de aanschafprijs schelen. De subsidiepot loopt echter snel leeg; eind april was er nog ruim 42 miljoen euro beschikbaar.
De subsidie voor elektrische occasions verdwijnt ook volgend jaar. Deze pot is nu veel kleiner dan die voor nieuwe elektrische auto's. Met nog 9,2 miljoen euro is slechts 32 procent van de totale subsidie beschikbaar. Dit duidt op een grotere interesse in elektrische occasions, die vaak betaalbaarder zijn.
Niet alleen de subsidies verdwijnen, ook het belastingvoordeel verdwijnt. Vanaf 2025 zullen eigenaren van elektrische voertuigen motorrijtuigenbelasting moeten betalen. In 2026 zal er nog een korting van 40 procent gelden, maar in 2031 verdwijnt deze korting helemaal.
Noud Broekhof van de Nationale Autoshow verwacht dat dit mensen aan het denken zal zetten. "Nu betaal je nul wegenbelasting, maar vanaf 2026 betaal je 60 procent van het tarief van een brandstofauto. Dat maakt elektrische auto's duurder," aldus Broekhof. De elektrische auto moet dan qua actieradius en kosten zeer aantrekkelijk zijn om toch nog die overstap te maken.