Onduidelijkheid over milieuzones leidt tot run op dieselbusjes
In de aanloop naar de invoering van zero-emissiezones en de aanschafbelasting (BPM) vanaf volgend jaar, kopen ondernemers massaal dieselbusjes. De onzekerheid over toekomstige regelgeving zorgt voor onrust in de sector.
Dit jaar zijn er al bijna 40.000 nieuwe dieselbusjes geregistreerd, dat is een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging. De verkoopstijging komt op een moment dat veel gemeenten voorbereidingen treffen om zero-emissiezones in te stellen. Deze zones sluiten bepaalde busjes en auto's op fossiele brandstofvoertuigen vanaf 1 januari 2025, in een poging om de stedelijke luchtkwaliteit te verbeteren.
Daarnaast moeten ondernemers vanaf volgend jaar net als particulieren aanschafbelasting (BPM) gaan betalen, gekoppeld aan de CO2-uitstoot van het voertuig. Deze combinatie van maatregelen leidt ertoe dat veel ondernemers nog snel een dieselbusje aanschaffen. Nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, mogen nog tot 2028 blijven rijden.
Ondertussen ontstaat er onduidelijkheid door de nieuwe regeringscoalitie, die de invoering van de zero-emissiezones wil uitstellen. Gemeenten, ondernemers en brancheorganisaties vragen om meer duidelijkheid en minder uitzonderingen. Verder is het zo dat gemeenten zelf mogen beslissen of ze een zero-emissiezone willen instellen.
De overgang naar elektrisch vervoer een uitdaging voor veel ondernemers. Zij vrezen hoge kosten, een gebrekkige laadinfrastructuur en een beperkt stroomnet. Eerder spraken wij gemeenteraadslid in Amsterdam, Rogier Havelaar, over de situatie in Amsterdam. Hij stelde dat het belangrijk is dat het van belang is dat er eerst goede laadinfrastructuur wordt uitgerold voor er een zero-emissiezone wordt ingesteld.
De onduidelijkheid over de zero-emissiezones lijkt voorlopig niet opgelost te worden. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) stelt dat uitstel juist nadelig is voor ondernemers en kan leiden tot oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen. De VNG benadrukt dat de invoering van de zones de bevoegdheid van gemeenten is en doorgang kan vinden.
Ook de RAI Vereniging dringt aan op duidelijkheid, omdat de zones essentieel zijn voor een schoner milieu. De brancheorganisatie vreest voor een bulk aan RDW-keuringen, die niet op tijd uitgevoerd kunnen worden als busjes moeten wachten tot 2025 voor een keuring.