EU gaat waarschijnlijk tarieven van 25% invoeren op EV's uit China
Brussel heeft aangekondigd ondanks tegenstand van Duitsland extra tarieven tot 25% in te gaan voeren op geïmporteerde Chinese elektrische voertuigen, aldus The Financial Times. Deze maatregel, die jaarlijks miljarden euro's moet opleveren, is bedoeld om de Europese markt te beschermen tegen gesubsidieerde Chinese elektrische auto's.
Brussel heeft aangekondigd dat het vanaf volgende maand extra tarieven van tot 25 procent zal invoeren op geïmporteerde Chinese elektrische voertuigen. Deze maatregel, die naar verwachting meer dan 2 miljard euro per jaar zal opleveren, stuit op tegenstand van Duitsland. De Europese Commissie wil de concurrentiepositie van Europese autofabrikanten beschermen tegen gesubsidieerde Chinese voertuigen, aldus The Financial Times.
De Duitse regering waarschuwt dat deze stap een kostbare handelsoorlog met Beijing kan veroorzaken. Bondskanselier Olaf Scholz benadrukte onlangs dat "isolatie en douanebarrières uiteindelijk alles alleen maar duurder maken en iedereen armer." Ondanks intensief lobbywerk door Duitsland, Zweden en Hongarije, blijft de Commissie vastbesloten de tarieven door te voeren. De Duitse inspanningen om Commissievoorzitter Ursula von der Leyen onder druk te zetten, hebben niet tot een wijziging van het besluit geleid.
De nieuwe tarieven zullen Chinese producenten zoals BYD en SAIC treffen, evenals bedrijven zoals Tesla die fabrieken in China hebben. Volgens het Kiel Institute zou een extra tarief van 20 procent op Chinese elektrische auto's de import met een kwart verminderen, wat neerkomt op naar schatting 125.000 eenheden ter waarde van bijna 4 miljard dollar. De Commissie verwacht dat Chinese elektrische voertuigen volgend jaar een marktaandeel van 15 procent in de EU zullen hebben, met prijzen die doorgaans 20 procent lager zijn dan die van in de EU gemaakte modellen.
China, tevens de grootste handelspartner van de EU, heeft gewaarschuwd voor vergeldingsmaatregelen en probeert EU-lidstaten te overtuigen de nieuwe tarieven te verwerpen. Beijing past zelf al een tarief van 15 procent toe op Europese elektrische voertuigen. Europese autofabrikanten vrezen dat China soortgelijke maatregelen zal nemen of Europa zelfs van de Chinese markt zal blokkeren. Europese merken waren goed voor ongeveer 6 procent van de verkoop van elektrische voertuigen in China in 2022.
De Europese Unie is sterk verdeeld over de kwestie. Frankrijk en Spanje steunen de nieuwe tarieven, terwijl landen als Italië zich zorgen maken over mogelijke vergeldingsmaatregelen tegen hun exportproducten. Lidstaten zullen vóór 2 november worden gevraagd om over de tarieven te stemmen, waarbij definitieve heffingen meestal voor vijf jaar worden opgelegd.