Nieuw: Audi RS E-tron GT met 925 pk en 2,5 seconden naar 100 km/u
De Audi E-tron GT, het sportieve elektrische vlaggenschip van Audi, heeft een update gekregen. Drie jaar na zijn introductie is het tijd voor zowel visuele als technische vernieuwingen. De nieuwste versie, de RS E-tron GT Performance, heeft een indrukwekkend vermogen van maar liefst 925 pk. Daarnaast zijn er verbeteringen in laadsnelheid en actieradius.
Drie jaar geleden werd de Audi E-tron GT geïntroduceerd als het technische broertje van de Porsche Taycan. Nu is het tijd voor een facelift, die vooral technische vernieuwingen met zich meebrengt. De basisversie met 476 pk komt niet terug, waardoor de line-up begint bij de Audi S E-tron GT met 679 pk. Deze versie accelereert in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u.
De RS E-tron GT is nu krachtiger met 856 pk, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de eerdere 600 pk. Hierdoor sprint de auto in slechts 2,8 seconden naar 100 km/u. Toch is deze versie niet de sterkste.
De nieuwe topversie is de Audi RS E-tron GT Performance, die met 925 pk de sterkste Audi ooit in serieproductie is. Deze variant bereikt 100 km/u in slechts 2,5 seconden. De topsnelheid is 250 km/u, hetzelfde als de reguliere RS E-tron GT. Voor deze krachtige versie is het remsysteem verbeterd met grotere remschijven en optionele koolstofkeramische schijven.
De vernieuwde E-tron GT heeft nu een 97 kWh accu (105 kWh bruto), met een hogere energiedichtheid en betere koeling. Dit resulteert in een actieradius van 609 kilometer. Het recuperatievermogen is verhoogd van 290 naar 400 kW, en snelladen kan nu met 320 kW in plaats van 270 kW. Standaard is er luchtvering met twee kamers, en optioneel is een adaptief onderstel en vierwielsturing.
De verschillende motorversies zijn te onderscheiden aan uiterlijke kenmerken. De Audi S E-tron GT heeft een zwart 'masker' rond de grille en carrosseriekleurige details op de bumper en diffuser. De RS E-tron GT-modellen hebben een grille met grof honingraatpatroon en een L-vormig inzetstuk in de bumper. Aan de achterzijde hebben ze een verticale rode reflector op de diffuser.
Binnenin is er een nieuw stuurwiel dat zowel onder- als bovenzijde is afgeplat. De RS-versies hebben extra rode knoppen en optionele 12-uur-markering. De stoelen in de RS E-tron GT hebben een massagefunctie. Het instrumentarium is herzien en toont nu ook de maximale laadsnelheid. Net als bij de Taycan is er een optioneel glazen dak waarvan de transparantie met een knop instelbaar is.
Uitgebreidere technische specificaties en Nederlandse prijzen worden later bekendgemaakt.