Renault gaat goedkopere EV's maken met gebruik van nieuwe batterijen
Renault zet in op kostenbesparing door goedkopere batterijcellen te gebruiken. Het bedrijf verwacht deze besparingen vanaf 2026 te realiseren.
Renault’s Ampere-afdeling gaat lithium-ijzerfosfaat-cellen (LFP) integreren in zijn elektrische voertuigen, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Daarnaast verlengt Renault zijn samenwerking met LG Energy Solution uit Zuid-Korea voor de ontwikkeling van batterijsystemen.
‘Met het gebruik van goedkopere celchemie en door nieuwe productieprocessen voor EV-onderdelen toe te passen, streeft Renault ernaar de kosten van batterijen met ongeveer 20 procent te verlagen om concurrerend te blijven,’ aldus Renault. Europese autofabrikanten hebben moeite om hun concurrentiepositie te behouden door de druk van goedkopere auto’s uit China. Renault verwacht dat de nieuwe aanpak de kosten van voertuigen vanaf begin 2026 zal verlagen.
Een voorbeeld van een goedkoper model is de Renault Twingo. Het ontwerp en de engineering van de nieuwe Twingo vinden plaats in Frankrijk, terwijl de productie mogelijk in Slovenië zal plaatsvinden. Ampere, de elektrische voertuigendivisie van Renault, leidt dit project. Renault werkt voor de nieuwe generatie elektrische Twingo samen met een Chinese partner om ontwikkeltijd en kosten te verlagen. Dit model zal minder dan 20 duizend euro kosten.
Aanvankelijk was het de bedoeling om samen met Volkswagen de Twingo te produceren. Volkswagen wilde eerst met Renault samenwerken voor de ontwikkeling van een goedkopere elektrische auto, maar besloot later zelf een goedkoper model te ontwikkelen dat rond de twintigduizend euro zal kosten.