De nieuwe Ford Capri: een icoon keert terug als elektrische SUV
Ford brengt de Capri terug, maar dit keer als een volledig elektrische vierdeurs coupé SUV. De officiële onthulling vindt morgen plaats, maar een eerste beeld is al uitgelekt.
Ford heeft aangekondigd dat de iconische Capri terugkeert als een volledig elektrische SUV. De Amerikaanse autofabrikant blaast hiermee wederom een klassieke naam nieuw leven in. Dit nieuws werd officieel bevestigd door Ford Europa en werd gevolgd door een uitgelekte afbeelding op sociale media.
De nieuwe Ford Capri is geen tweedeurs coupé zoals het origineel, maar een vierdeurs SUV met coupé-achtige lijnen. Dit model deelt zijn technische basis met de Ford Explorer EV en staat op het MEB-platform van Volkswagen. De styling van de Capri heeft enkele knipogen naar het originele model, zoals de LED-dagrijverlichting die doet denken aan de dubbele ronde koplampen van de Capri Mk3.
Het uiterlijk van de nieuwe Capri combineert SUV-elementen met een klassieke sedan-achtige vorm, wat doet denken aan de Polestar 2. Hoewel de precieze technische specificaties nog niet bekend zijn, wordt verwacht dat deze vergelijkbaar zullen zijn met de Explorer EV. Dit betekent waarschijnlijk een keuze tussen achterwielaandrijving met één motor en vierwielaandrijving met twee motoren, en batterijen variërend van 55kWh tot 77kWh.
De herlancering van de Capri is onderdeel van Ford's strategie om bekende namen te hergebruiken voor moderne elektrische voertuigen. Eerder deed het merk dit al met de Mustang Mach-E en de Puma, die nu beide als SUV verkrijgbaar zijn. De Capri volgt dit voorbeeld en sluit aan bij de trend van merken die klassieke namen gebruiken voor nieuwe modellen.
De volledige onthulling van de nieuwe Ford Capri vindt morgen plaats. Het model wordt in Keulen, Duitsland geproduceerd, dezelfde locatie waar de originele Capri werd gebouwd. Met deze moderne interpretatie van een iconische naam hoopt Ford zowel nostalgie als innovatie te combineren, om zo een breed publiek aan te spreken.
The legend is back.
— Ford News Europe (@FordNewsEurope) July 7, 2024
10.07.24 pic.twitter.com/uTq3UMHcn6