Slechts 13 procent van Chinese EV-merken winstgevend tegen 2030
Volgens adviesbureau Alixpartners zullen slechts 19 van de 137 Chinese elektrische automerken tegen het einde van het decennium winstgevend zijn. Dit betekent dat 87 procent van deze merken zal verdwijnen, consolideren of een klein marktaandeel zal behouden.
Een langdurige prijsoorlog heeft de marges van veel Chinese EV-fabrikanten onder druk gezet. Grote spelers zoals BYD en Tesla weten hun dominante posities te behouden door nog steeds winst te maken, wat ruimte biedt voor verdere prijsverlagingen. “Zolang grote spelers als BYD nog een brutomarge hebben, is er altijd ruimte voor een verdere prijsoorlog,” aldus Stephen Dyer, managing director bij Alixpartners in Shanghai.
In het afgelopen jaar is de gemiddelde verkoopprijs van auto’s in China met 13,4 procent gedaald. Toch is de gemiddelde marge van autofabrikanten gestegen van 6,3 procent naar 7,8 procent in 2023. Dit is vooral te danken aan kostenbesparingen door druk op leveranciers en het snel op de markt brengen van nieuwe modellen.
Hoewel Chinese automakers tegen 2030 naar verwachting 33 procent van de wereldwijde automarkt en 45 procent van de verkoop van nieuwe energievoertuigen (volledig elektrische en plug-in hybride auto's) zullen innemen, zal dit marktaandeel onder een beperkt aantal merken verdeeld zijn. De prognose voor het marktaandeel in Europa is door Alixpartners verlaagd van 15 procent naar 12 procent, door de invoering van extra importtarieven door de Europese Unie.
Chinese automakers hebben een voorsprong behaald door snel te handelen, minimale veiligheidseisen te ontmoeten en upgrades later door te voeren via software-updates. Verder hebben ze hun hardware- en softwareontwikkeling gescheiden, nieuwe merken opgezet, financiering en lokale overheidssteun veiliggesteld, en geïnvesteerd in batterij- en materiaaltechnologieën.
Ondanks deze voordelen zullen slechts 19 van de huidige 137 Chinese automerken tegen het einde van het decennium winstgevend zijn. De overige merken zullen verdwijnen of vechten voor een klein deel van de markt.