Audi stopt met Cabriolet: afscheid van A5 Cabriolet en Coupé
Audi heeft bevestigd dat de A5 Cabriolet en Coupé uit het assortiment verdwijnen, waarmee het merk dus geen open modellen meer aanbiedt. Dit besluit volgt op het eerdere afscheid van de TT Roadster en R8, en markeert een aanzienlijke verschuiving in Audi's modelstrategie. Met de focus op elektrische voertuigen en de herstructurering van hun verbrandingsmodellen, verdwijnt een iconisch model uit de schijnwerpers.
De huidige Audi A5 Coupé werd in juni 2016 geïntroduceerd, gevolgd door de Cabriolet in november van datzelfde jaar. Beide modellen kregen in 2019 een update. Tot juli 2024 werden deze auto's geproduceerd in Ingolstadt en Neckarsulm, waarna de productiecapaciteit in Neckarsulm werd toegewezen aan de opvolger van de Audi A4, die nu de naam A5 draagt.
Met Audi's nieuwe naamgevingsstrategie, waarbij verbrandingsmotoren oneven nummers krijgen en elektrische auto's even nummers, zijn er nu een A5 Avant en een A5 Limousine. Deze laatste vervangt ook de eerdere A5 Sportback. Audi registreerde in de eerste helft van 2024 precies 5.882 nieuwe A5-modellen in Duitsland, waarvan 2.209 cabriolets.
De A5 Cabriolet startte bij ongeveer 50.000 euro voor het basismodel, de 35 TFSI met een 150 pk benzinemotor en zeventraps automaat. De beschikbare motoren omvatten benzinemotoren van 204 tot 450 pk in de RS5, evenals dieselmotoren van 163 en 204 pk.
Of Audi in de toekomst opnieuw cabriolets zal produceren, blijft onzeker. Hoewel een elektrisch A4 Cabriolet of een elektrische TT Roadster een interessante uitdaging zou vormen voor modellen als de MG Cyberster, is het bedrijfsmodel van cabriolets vaak lastig rendabel te maken. Ook andere merken, zoals BMW en Mercedes, beperken hun aanbod van open modellen, waarbij Mercedes alleen nog de SL en CLE aanbiedt. Binnen de Volkswagen-groep krijgen alleen de luxe merken Bentley en Lamborghini nog cabriolets.