Verkoop volledig elektrische voertuigen vertoont lichte daling
De Europese automarkt laat in de eerste helft van 2024 gemengde resultaten zien. Hoewel er een lichte stijging is in de verkoop van nieuwe auto's, blijft de verkoop van elektrische voertuigen achter bij hybride modellen. De totale autoverkoop in Europa groeit, maar blijft ver onder het gemiddelde van voorgaande jaren.
In juni 2024 zijn er in de Europese Unie ruim 1 miljoen nieuwe personenauto's geregistreerd, een stijging van 4,3 procent ten opzichte van juni vorig jaar. Dit brengt het totaal aantal nieuwe registraties in de eerste helft van het jaar op bijna 5,7 miljoen, wat 4,5 procent meer is dan in dezelfde periode van 2023. Ondanks deze groei blijft dit aantal 18 procent lager dan het gemiddelde van de afgelopen jaren.
De verkoop van volledig elektrische voertuigen (EV's) vertoont een lichte daling in juni, met 154.408 registraties, een afname van 1 procent ten opzichte van juni 2023. Het marktaandeel van EV's daalde naar 14,4 procent. Over de eerste zes maanden van 2024 werden 712.637 nieuwe EV's geregistreerd, een bescheiden stijging van 1,3 procent ten opzichte van vorig jaar. In contrast hiermee zagen hybride voertuigen een aanzienlijke groei van 26,4 procent in juni, met 431.959 registraties.
De vraag naar EV's neemt af in landen als Duitsland (-18,1 procent), Frankrijk (-10,3 procent) en Nederland (-15 procent). Daarentegen zagen België (50,4 procent) en Italië (117,4 procent) een sterke stijging in EV-registraties.
Traditionele benzineauto's zagen een lichte daling in juni, met 375.183 registraties, wat 0,7 procent minder is dan in dezelfde maand vorig jaar. Benzineauto's hadden een marktaandeel van 34,4 procent, vergeleken met 36,2 procent in juni 2023. Dieselauto's hadden ook een lichte daling met 138.264 registraties, een daling van 0,9 procent. Het marktaandeel van dieselauto's was 12,7 procent.
Plug-in hybrides (PHEV's) hadden een significante daling in juni, met 20 procent minder registraties dan vorig jaar, wat neerkomt op 66.482 voertuigen. In België daalden de registraties van PHEV's met 49,2 procent, in Frankrijk met 21,7 procent en in Duitsland met 3,4 procent.
De vraag naar volledig elektrische auto's neemt wereldwijd af, voornamelijk door het afbouwen van subsidieregelingen door overheden. Consumenten kiezen vaker voor hybride voertuigen vanwege hun betaalbaarheid en de minder afhankelijkheid van laadstations. De verkoop van benzine- en dieselmodellen blijft echter licht dalen, met bijna 731.000 nieuwe dieselauto's en meer dan 2 miljoen nieuwe benzineauto's in de eerste zes maanden van het jaar.