Audi zet in op hybride, overgang naar elektrisch duurt langer dan verwacht
Audi zet de komende jaren in op een uitgebreidere hybride lijn, aangezien de overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen langer duurt dan verwacht. Hoewel het merk vasthoudt aan het doel van een volledig elektrisch modellengamma vanaf 2033, zal het tot die tijd zowel verbrandings- als elektrische opties aanbieden in elk van zijn kernsegmenten.
Audi heeft aangekondigd dat het zijn hybride aanbod de komende jaren aanzienlijk zal uitbreiden, aangezien de overgang naar volledig elektrische voertuigen langer zal duren dan oorspronkelijk gedacht. Dit werd bevestigd door Audi-CEO Gernot Döllner, die zei dat het bedrijf een strategie heeft die "toekomstbestendig is voor de komende tien jaar".
Audi blijft zich inzetten voor een volledig elektrisch modellengamma vanaf 2033, maar zal geleidelijk zijn aanbod uitbreiden met hybride modellen. Dit betekent dat er in elk kernsegment zowel verbrandings- als elektrische opties beschikbaar zullen zijn, vergelijkbaar met de huidige Audi Q5 en Q6 E-tron.
Andere grote automerken zoals Mercedes, BMW, Ford, BYD, Kia en Stellantis hebben recentelijk ook hun lange termijn toewijding aan hybride aandrijflijnen bevestigd. Dit onderstreept de groeiende consensus in de industrie dat hybrides een belangrijke rol zullen spelen in de overgangsfase.
Audi ontwikkelt een nieuwe generatie verbrandingsmotoren voor zijn plug-in hybride modellen, die dankzij een grotere batterij tot 100 kilometer op elektrische kracht kunnen rijden. Deze modellen maken gebruik van het nieuwe PPC-platform, dat ook geschikt is voor range-extender aandrijflijnen. Het eerste model op dit platform is de recent onthulde Audi A5.
Ondanks de nadruk op hybrides, blijft Audi geloven in een volledig elektrische toekomst. Döllner gaf aan dat de eerste generatie elektrische auto's van Audi in 2027 compleet zal zijn, een jaar na de lancering van het laatste verbrandingsmodel, vermoedelijk de volgende generatie Audi Q7.
De komende tien jaar zullen volgens Döllner worden gekenmerkt door een "transitiefase" met drie belangrijke aandrijflijnen: zeer efficiënte verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen. Audi's flexibiliteit in deze periode benadrukt hun bereidheid om zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften.