BMW wil elektrische auto's gratis parkeren en speciale rijstroken geven
BMW overweegt om elektrische auto's aantrekkelijker te maken door ze bevoorrechte toegang te geven tot stadscentra, gratis parkeerplekken en zelfs speciale rijstroken op snelwegen. Milan Nedeljkovic, hoofd productie bij BMW, gelooft dat deze prikkels meer mensen kunnen overtuigen om over te stappen naar een elektrische auto.
De auto-industrie verkeert momenteel in zwaar weer, met dalende winsten en productie-uitdagingen. Terwijl sommige autofabrikanten kampen met onderbezette fabrieken, lijkt BMW daar minder last van te hebben. Nedeljkovic meldt dat BMW's Duitse fabrieken goed draaien en dat er zelfs meer dan een miljoen auto's in Duitsland zullen worden geproduceerd in 2024. Dit is een stijging ten opzichte van de 930.000 auto's in 2023 en 780.000 in 2022.
Toch blijft de vraag naar elektrische voertuigen in Duitsland achter. Terwijl veel elektrische auto's moeilijk verkocht worden, ziet BMW nog steeds groei in de verkoop van elektrische modellen. In hun Beierse fabrieken zal naar verwachting een op de drie auto's die dit jaar van de band rolt volledig elektrisch zijn. Flexibiliteit is hierbij de sleutel: BMW produceert elektrische auto's, verbrandingsmotoren en hybrides op dezelfde productielijn om snel in te kunnen spelen op de vraag van de klant.
Hoewel Nedeljkovic niet gelooft dat aankoopbonussen op de lange termijn de beste oplossing zijn, ziet hij wel potentieel in andere prikkels, zoals speciale rijstroken voor elektrische voertuigen. Hij stelt dat dergelijke voordelen, zoals het vermijden van files, een sterke motivatie kunnen zijn voor consumenten om over te stappen op een elektrische auto.
Ondanks deze optimistische vooruitzichten blijft BMW realistisch over de uitdagingen die de industrie te wachten staan. Nedeljkovic benadrukt dat het steeds moeilijker wordt om in Duitsland winstgevend te blijven, mede door hoge energieprijzen, infrastructuurproblemen en toenemende bureaucratie. Desondanks blijft BMW investeren in Duitsland en ziet het land nog steeds als een belangrijke productielocatie.
Ten slotte weerspreekt Nedeljkovic de kritiek dat bedrijven zoals BMW mogelijk Duitse fabrieken met winst uit andere regio's moeten subsidiëren. Hij benadrukt dat de Duitse productielocaties van BMW nog steeds winstgevend zijn en dat het bedrijf blijft investeren in de toekomst van deze fabrieken, zowel in Duitsland als daarbuiten.