Review: de Porsche 993 Carrera 4S ‘De Turbo zonder Turbo’
In de nieuwste review van 24Cars neemt Paul je mee langs de Porsche 911 Carrera 4S uit 1996, ook bekend als de 993. Deze Porsche, door Paul treffend omschreven als "de Turbo zonder Turbo", is een ware favoriet onder Porsche-liefhebbers. In deze 24Cars review legt Paul uit wat deze laatste luchtgekoelde 911 zo speciaal maakt en waarom deze moderne klassieker vandaag de dag zo geliefd is.
Een Nederlands meesterwerk
Paul begint met een interessant feitje: de 993 is ontworpen door de Nederlandse ontwerper Harm Lagaaij. "Lagaaij heeft echt een topprestatie geleverd," zegt Paul, en hij prijst de subtiele maar impactvolle wijzigingen in het klassieke 911-design. De 993 was het laatste luchtgekoelde model van Porsche, wat het extra bijzonder maakt voor verzamelaars en liefhebbers. "Het is de laatste van zijn soort," benadrukt Paul, "en dat maakt hem des te gewilder."
De brede body die indruk maakt
Een van de meest opvallende kenmerken van de 993 4S is de brede body, die volgens Paul "6 centimeter breder dan de normale 993" is. De bredere achterzijde en de karakteristieke wielkuipen geven de auto een imposante en sportieve uitstraling. "Dit valt echt enorm op," zegt Paul enthousiast. Deze brede look, gecombineerd met de klassieke daklijn, maakt de 993 Carrera 4S tot een van de meest begeerde modellen onder Porsche-liefhebbers.
Techniek en prestaties
Onder de motorkap ligt een atmosferische 3,6-liter zescilinder boxermotor met 285 pk. "Deze auto heeft de brede body, onderstel, remmen van de Turbo, maar zonder de Turbomotor en opvallende spoiler," aldus Paul. Het 4WD-systeem, afgeleid van de legendarische Porsche 959, zorgt ervoor dat de 993 4S "als een kart" rijdt. Paul prijst de verbeterde lichtvoetigheid en het verminderde onderstuur ten opzichte van zijn voorganger, waardoor het rijden in deze Porsche volgens hem "een genot" is.
Een klassieker met een moderne twist
Binnenin de 993 Carrera 4S blijft de klassieke Porsche-stijl intact, met een nostalgisch instrumentenpaneel en een luxueus lederen interieur. Paul wijst erop dat de auto, ondanks zijn klassieke uitstraling, is uitgerust met moderne technologie, zoals stoelverwarming en een originele Porsche classic radio met Apple CarPlay. "Het beste van beide werelden," noemt hij het.
Exclusiviteit en verzamelwaarde
Paul sluit af met een blik op de exclusiviteit van de 993 4S. "Met slechts 6900 geproduceerde exemplaren is deze auto een echt verzamelobject," zegt hij. De waardestijging van deze modellen is opmerkelijk, met prijzen die variëren van €115.000 tot €230.000. Paul adviseert om bij de aanschaf goed te letten op de onderhoudsgeschiedenis, want achterstallig onderhoud kan kostbaar zijn.