Lotus moet productiedoelen halveren door importtarieven
Lotus, dat opereert onder de vleugels van het Chinese Geely, heeft zijn verwachtingen voor 2024 flink moeten bijstellen. Hoewel het merk een indrukwekkende verkoopstijging laat zien, gooien nieuwe importtarieven roet in het eten.
Het autobedrijf Lotus meldt dat het beste halfjaar uit zijn geschiedenis achter de rug heeft, met een verkoopstijging van 239 procent. Dit succes is vooral te danken aan de Eletre, een elektrische SUV die sinds 2023 op de markt is en die aanzienlijk populairder is dan de vorige, meer spartaanse modellen van Lotus. Ook de nieuwe Emeya is inmiddels gepresenteerd.
Toch ziet de toekomst er minder rooskleurig uit dan aanvankelijk gedacht. Lotus had voorafgaand aan 2024 gehoopt op een verkoop van 26.000 auto’s. Door de invoering van hoge importheffingen in belangrijke markten zoals de Verenigde Staten en de Europese Unie, is dit doel niet langer haalbaar. De verwachte verkoopcijfers zijn nu teruggebracht naar 12.000 exemplaren, minder dan de helft van de oorspronkelijke prognose. Winst lijkt voorlopig niet in zicht, en de verliezen van Lotus zijn zelfs toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Het merk hoopt dit tij te keren met initiatieven zoals het Chapman Bespoke-programma.