Extra subsidie voor gebruikte elektrische auto's: 23,1 miljoen euro beschikbaar
In een onverwachte maar welkome wending heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) aangekondigd dat er 23,1 miljoen euro extra beschikbaar komt voor de subsidie op gebruikte elektrische auto's. Dit bedrag, dat afkomstig is uit het ongebruikte budget voor nieuwe elektrische voertuigen van 2023, kan tot het einde van het jaar nog duizenden kopers helpen.
De subsidie voor gebruikte elektrische auto's is opnieuw beschikbaar gesteld met een extra budget van 23,1 miljoen euro. Dit extra budget is afkomstig van ongebruikte subsidies voor nieuwe elektrische auto's uit 2023 en moet voldoende zijn om de subsidie tot het einde van 2024 te dekken. Daarna verdwijnt de regeling in 2025. Kopers van een gebruikte elektrische auto kunnen 2.000 euro subsidie ontvangen, mits de auto aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Om in aanmerking te komen voor de subsidie van 2.000 euro, moet de elektrische occasion een catalogusprijs hebben tussen de 12.000 en maximaal 45.000 euro. Daarnaast moet de gekochte auto minimaal drie jaar in het bezit van de koper blijven. Dit maakt het aantrekkelijker voor consumenten om over te stappen op een elektrische auto, wat bijdraagt aan een duurzamer wagenpark in Nederland.
De totale subsidiepot voor gebruikte elektrische auto's is eenmalig verhoogd naar 52,5 miljoen euro. Voor het jaar 2024 is er in totaal 58 miljoen euro beschikbaar gesteld, waarvan nog altijd ruim 22,3 miljoen euro beschikbaar is. Dit betekent dat er nog voldoende middelen zijn om een aanzienlijke hoeveelheid subsidies te verstrekken aan geïnteresseerde kopers.
Wil je een elektrische auto kopen, dan moet je er snel bij zijn. 2024 is namelijk het laatste jaar dat deze subsidieregeling van kracht is. Vanaf 2025 zullen kopers van een elektrische auto meer uit eigen zak moeten betalen, niet alleen omdat de subsidie verdwijnt, maar ook omdat er vanaf dan stapsgewijs nieuwe kosten voor EV-rijders worden ingevoerd.