Dramatische daling in verkoop EV's in Europa
De verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa is in augustus met 44 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Vooral in de grootste automarkten, Duitsland en Frankrijk, is de afname scherp. De daling zet druk op het behalen van de klimaatdoelen, terwijl hybride voertuigen aan populariteit winnen.
In augustus registreerde de Europese autobrancheorganisatie ACEA slechts 92.627 volledig elektrische auto's, een flinke daling van 44 procent vergeleken met dezelfde maand in 2023. Het marktaandeel van elektrische auto’s daalde daarmee van 21 naar 14,4 procent. Vooral Duitsland en Frankrijk, twee van de grootste markten voor elektrische voertuigen, zagen een forse terugval in de verkopen. In Duitsland daalde het aantal registraties zelfs met maar liefst 69 procent, terwijl Frankrijk een daling van 33 procent kende.
Deze afname komt in een tijd waarin wereldwijd de vraag naar elektrische voertuigen al langer onder druk staat. Dit is deels te wijten aan het afbouwen van subsidies die voorheen de aanschaf van elektrische auto's aantrekkelijk maakten. In Duitsland, bijvoorbeeld, is de overheid gestopt met het verstrekken van dergelijke subsidies, wat leidde tot een terugval in de verkoopcijfers. Ook vertraagde uitbreiding van laadinfrastructuur draagt bij aan de afnemende interesse in elektrische voertuigen.
Ondanks de tegenvallende verkoopcijfers van elektrische auto's, zijn hybrides aan een opmars bezig. In augustus werden er 201.552 hybride auto's verkocht, wat neerkomt op een stijging van 6,6 procent ten opzichte van vorig jaar. De groei in de verkoop van hybrides komt vooral doordat deze voertuigen minder afhankelijk zijn van laadpalen, die in veel Europese landen nog steeds onvoldoende beschikbaar zijn. Daarnaast bieden hybrides consumenten een tussenoplossing tussen volledig elektrisch en traditionele brandstofmodellen.
De verkoop van benzine- en dieselauto’s blijft ook teruglopen. Het aantal nieuw verkochte benzineauto’s daalde in augustus met 17,1 procent, terwijl de verkoop van dieselmodellen met 26,4 procent daalde. Toch blijven deze traditionele brandstofmodellen nog een significant deel van de markt uitmaken.
Hoewel de daling in de verkoop van elektrische voertuigen een uitdaging vormt voor de Europese klimaatdoelen, wijzen de cijfers voor de eerste acht maanden van 2024 op een lichte stijging van 1,4 procent in de totale autoverkopen. Dit komt voornamelijk door de groei in hybride modellen, maar de daling in volledig elektrische auto's roept zorgen op over de transitie naar duurzame mobiliteit.
Autofabrikanten zoals Volkswagen voelen inmiddels de gevolgen van de dalende vraag naar elektrische voertuigen, ondanks miljardeninvesteringen in de ontwikkeling en productie van deze auto’s. De ACEA roept beleidsmakers dan ook op om nieuwe maatregelen te nemen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. Volgens de belangenorganisatie moeten de hoge energiekosten worden aangepakt, moeten er meer oplaadpunten komen, en moet er gekeken worden naar het behoud van subsidies en beschikbaarheid van grondstoffen zoals lithium, die cruciaal zijn voor de productie van accu's.