Alpine introduceert krachtige V6 op waterstof
Alpine verrast met de lancering van een gloednieuwe 3,5 liter V6-motor die niet op benzine maar op waterstof loopt. Tijdens de Autosalon van Parijs presenteerde het merk de Alpenglow Hy6, een indrukwekkende concept car met maar liefst 741 pk. Deze ontwikkeling laat zien dat uitstootvrije mobiliteit en verbrandingsmotoren nog steeds hand in hand kunnen gaan.
Alpine, bekend van sportieve modellen zoals de A110, toont met de Alpenglow Hy6 dat innovatie in verbrandingsmotoren nog lang niet ten einde is. De nieuwe 3,5 liter V6, met een blokhoek van 100 graden en twee turbo’s, levert een vermogen van 741 pk en een koppel van 770 Nm. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van eerdere waterstofmotoren, zoals de viercilinder die in een eerdere versie van de Alpenglow was geïnstalleerd. De Alpenglow Hy6 is niet alleen krachtiger, maar belooft ook een spectaculair geluid, met een rode lijn op 9.000 toeren per minuut.
Wat deze V6 zo bijzonder maakt, is dat hij geen benzine verbrandt, maar waterstof. Net als Toyota, dat al langer experimenteert met verbrandingsmotoren op waterstof, zoekt Alpine naar nieuwe toepassingen voor deze technologie. Waar de Toyota Mirai waterstof gebruikt om stroom op te wekken in een brandstofcel, verbrandt de Alpine-motor waterstof direct in de cilinders, zoals een traditionele verbrandingsmotor benzine zou verbranden. Hierdoor combineert de Alpenglow Hy6 het beste van twee werelden: de kracht en het geluid van een verbrandingsmotor, zonder de uitstoot van CO2.
De Alpenglow Hy6 is niet de eerste auto van Alpine die met waterstof rijdt. Zijn voorganger, de Alpenglow Hy4, beschikte over een viercilindermotor die ook op waterstof liep. De nieuwe zescilinder heeft echter meer vermogen en een topsnelheid van 330 km/h, allemaal zonder een druppel benzine te gebruiken. De nieuwe Hy6 verschilt daarnaast visueel van zijn voorganger, met een grotere achtervleugel en een verticale stabilisator, wat bijdraagt aan zijn indrukwekkende aerodynamische prestaties.
Alpine werkt grootschalig aan de ontwikkeling van waterstofverbrandingsmotoren en ziet deze technologie als een belangrijke stap voorwaarts in de toekomst van racen. Het merk mikt op deelname aan de 24 uur van Le Mans in 2028 met een volledig waterstofaangedreven racewagen. Hoewel de technologie voor straatauto’s nog in de kinderschoenen staat, sluit Alpine niet uit dat waterstofverbranding ooit ook in productiemodellen zal worden toegepast.