De prijs van verkeersboetes in 2024: hier moet je op letten
Zoals we gewend zijn stijgen ook dit jaar de verkeersboetes harder dan ons salaris is toegenomen. Reden genoeg om nog minder opvallend achter het stuur te appen en de gordel iets strakker aan te trekken.
Gemiddelde stijging van 10 procent
Per 1 maart zijn verkeersboetes duurder geworden met een gemiddelde stijging van 10 procent. Dit is niet voor het eerst het geval, vorig jaar zijn de Nederlandse boetes ook al in prijs gestegen. Het is aan te raden in 2024 nog even te genieten van de betaalbaarheid van verkeersboetes, de kans dat deze volgend jaar weer worden verhoogd is erg aannemelijk.
Wat kan ik verwachten?
Om te voorkomen dat je de dupe bent van de prijsstijgingen is het belangrijk om te weten waar de valkuilen liggen.
Een beruchte valkuil is het door rood licht rijden. De prijs van een boete als er door rood licht wordt gereden is gestegen van 280 naar 300 euro, een toename van 7,1 procent.
Het niet dragen van een gordel is nu 20 euro duurder, de boete bedraagt 180 euro.
Gebruik van een telefoon tijdens het autorijden resulteert in een boete van 420 euro, een stijging van 10,5 procent.
Parkeren zonder vergunning op een invalidenplaats heeft de grootste prijsstijging, van 440 naar 490 euro.
Door rood lopen is procentueel gezien het hardst gestegen, met een toename van 12,5 procent, van 80 naar 90 euro.
Administratiekosten van 9 euro zijn niet inbegrepen bij de genoemde boetebedragen.