500 elektrische deelauto's in Utrecht gaan stroomnet redden
Vanaf maart 2025 gaan 500 elektrische deelauto’s van MyWheels in Utrecht niet alleen rijden, maar ook energie opslaan en terugleveren aan het stroomnet. Dit innovatieve project, een samenwerking met Renault en We Drive Solar, moet een oplossing gaan bieden voor het groeiende probleem van netcongestie. Naast hun functie als vervoersmiddel maken de voertuigen het Utrechtse stroomnet flexibeler en duurzamer.
Met het project worden 500 gloednieuwe Renault 5 en Renault 4 E-Tech-deelauto’s uitgerust met slimme accu’s die overtollige energie kunnen opslaan en terugleveren wanneer de vraag piekt. Samen leveren deze auto’s ongeveer 10 procent van de benodigde flexibiliteit om het stroomnet in balans te houden. Wethouder Eva Oosters (Milieu en Emissieloos Vervoer) noemt het een belangrijke stap: “Dit laat zien hoe gedeelde mobiliteit en slimme technologie de energietransitie versnellen.”
De voertuigen komen vanaf maart op de weg en zijn een primeur in Europa: het eerste grootschalige deelautoproject dat deze technologie inzet. Het doel is om de energiestromen beter af te stemmen op het verbruik, bijvoorbeeld door zonne- en windenergie overdag te benutten en ’s avonds terug te geven aan het net wanneer huishoudens meer stroom verbruiken.
Het stroomnet in Nederland wordt op steeds meer plaatsen zwaar belast, vooral in dichtbevolkte gebieden zoals Utrecht. Door de groeiende elektrificatie – van koken en verwarming tot elektrisch vervoer – loopt de vraag tijdens piekuren vaak te hoog op. Netbeheerder Stedin waarschuwde eerder deze maand dat de capaciteit in Utrechtse wijken kritiek wordt, wat kan leiden tot storingen of vertragingen bij nieuwe aansluitingen.
Een van de oplossingen is het inzetten van flexibel vermogen. Dit houdt in dat bedrijven en andere gebruikers tijdens piekmomenten minder stroom afnemen of juist terugleveren. De elektrische deelauto’s van MyWheels spelen hierin een cruciale rol: ze werken als tijdelijke opslag en leveren energie terug wanneer het netwerk daar behoefte aan heeft.
De huidige Renault Zoe-modellen van MyWheels worden vervangen door modernere Renault 5 en Renault 4 E-Tech-auto’s. Naast hun technische functionaliteit zorgen de nieuwe auto’s ook voor een frisse uitstraling in het straatbeeld van Utrecht. Dit maakt deelauto’s dus niet alleen praktisch, maar ook aantrekkelijk.
De Utrechtse aanpak is een voorbeeld voor andere regio’s in Nederland, waar het probleem van een overbelast stroomnet eveneens toeneemt. Door innovaties zoals deze worden slimme oplossingen mogelijk die zowel de mobiliteit als de energietransitie ondersteunen. Zoals wethouder Oosters benadrukt: “Hopelijk is dit het begin van meer van dit soort samenwerkingen in Europa.”