Genesis betreedt de wereld van endurance racing met de GMR-001
Genesis, het luxemerk van Hyundai, maakt zijn debuut in de top van de autosport met de onthulling van de GMR-001. Deze hypermoderne racewagen zal deelnemen aan de World Endurance Championship (WEC) in 2026 en de IMSA WeatherTech-serie in 2027, waarmee Genesis zich ook opmaakt voor de iconische 24 Uur van Le Mans.
De GMR-001 is ontworpen volgens de LMDh-regels, een standaard die ontwikkeld is door IMSA en de ACO (organisator van Le Mans). Deze klasse biedt een betaalbare route voor fabrikanten naar de top van de autosport. De auto maakt gebruik van een koolstofvezel chassis, geleverd door de Franse specialist Oreca, en een hybride aandrijflijn met componenten van Williams, Bosch en X-Trac. Genesis zal samenwerken met IDEC Sport voor de WEC-inzet en mikt op succes vanaf het eerste seizoen.
De eerste fabrieksteamcoureurs zijn niet de minsten: André Lotterer, drievoudig winnaar van Le Mans, en Pipo Derrani, de IMSA GTP-kampioen van 2023. Aan het hoofd van het team staat Cyril Abiteboul, bekend van zijn tijd bij Renault in de Formule 1 en zijn recente successen met Hyundai in het WRC. Om zich voor te bereiden op het debuut in de LMDh-klasse, neemt Genesis in 2025 deel aan de Europese Le Mans Series met een LMP2-team dat Logan Sargent, Jamie Chadwick en Mathys Jaubert omvat.
De LMDh-regels hebben de drempel verlaagd voor fabrikanten om deel te nemen aan endurance racing. Hierdoor kan Genesis zich meten met gevestigde namen zoals Porsche, BMW, Cadillac en Lamborghini. Naast deze merken racen ook Le Mans Hypercars (LMH) zoals Toyota en Ferrari in dezelfde competities, wat voor spannende gevechten zorgt.
Genesis zal het ontwerp van de carrosserie en de motor van de GMR-001 volledig in eigen huis ontwikkelen. Hoewel details over de aandrijflijn nog ontbreken, ligt het voor de hand dat er gekozen wordt voor een moderne, compacte turbomotor met zes of acht cilinders.
Het Magma-project van Genesis verbindt de autosport met hun toekomstige lijn sportieve straatauto’s. Hoewel deze modellen niet direct concurreren met BMW M of Mercedes-AMG, moeten ze wel een sportiever imago geven aan het merk. Volgens Luc Donckerwolke, creatief directeur van Genesis, is de stap naar motorsport een logische ontwikkeling: "Het brengt ons merk op nieuwe snelheden en sluit perfect aan bij onze waarden: gedurfd, vooruitstrevend en onmiskenbaar Koreaans."