Renault 5 en Alpine A290 blijft steken op 4 NCAP-sterren
Euro NCAP sluit 2024 af met een sterrenregen: veertien nieuwe modellen werden onderworpen aan uitgebreide crashtests. Hoewel elf auto's de maximale score van vijf sterren haalden, bleef de nieuwe Renault 5 steken op vier. Toch is dat geen reden voor paniek: de auto blijft veilig en scoort nog altijd bovengemiddeld.
Elf auto's halen vijf sterren
De Volvo EX30, momenteel een van de populairste modellen van het merk, kwam als een van de grote winnaars uit de tests met een score van vijf sterren. Ook andere modellen, zoals de Audi A5, Hyundai Santa Fe, Lexus LBX, Mazda CX-80, Mini Countryman, Porsche Macan en Subaru Forester, noteerden de hoogst mogelijke beoordeling. Verrassend genoeg deden ook diverse Chinese merken het uitstekend. Zo kregen de Leapmotor C10, Maxus e-Terron9 en Deepal S07 – een SUV die aan de basis staat van de elektrische Mazda EZ-6 – vijf sterren.
Renault 5 scoort iets lager
Hoewel de nieuwe Renault 5 veel lof heeft gekregen voor zijn retro-uiterlijk, rijeigenschappen en nominatie voor Auto van het Jaar, scoort de compacte EV vier sterren bij Euro NCAP. Dit komt vooral door een lagere beoordeling op het onderdeel Safety Assist, waar de auto 68% behaalde. Dit blijft een prima score, maar valt net iets lager uit dan de norm voor vijf sterren. Opvallend is dat ook de sportieve Alpine A290 – gebaseerd op de Renault 5 – en de MG ZS Hybrid+ hetzelfde resultaat behaalden.
Geen reden tot zorgen
Vier sterren zijn allesbehalve slecht en betekenen nog steeds dat de Renault 5 een veilige keuze is. "Het is zeker geen schande," aldus Euro NCAP. De lagere score benadrukt slechts dat er lichte verbeteringen mogelijk zijn op specifieke veiligheidsaspecten. Het blijft een aantrekkelijke optie, vooral nu de instapversie met 120 pk, inclusief stalen velgen, ook daadwerkelijk te bestellen is.