De Ford Escort RS keert terug als restomod (op benzine)
Ford blaast nieuw leven in een van zijn meest iconische namen: de Escort RS. Dit keer niet als crossover, maar als een "continumod" die trouw blijft aan zijn roots. Met de steun van Ford creëert Boreham Motorworks een moderne interpretatie van de klassieke sportwagen, compleet met geweldige prestaties en een nostalgisch design.
De wedergeboorte van een icoon
De Escort RS is terug, en hoe. Waar eerder de Capri en Puma hun comeback maakten als crossovers, pakt Boreham Motorworks het anders aan. Het Britse bedrijf bouwt de Escort RS opnieuw op met behulp van originele blauwdrukken en subtiele, moderne upgrades. Dit proces, door Boreham aangeduid als een "continumod", is geen restomod waarbij een bestaand voertuig wordt aangepast, maar een volledig nieuwe constructie. Ford verleende zijn goedkeuring en ondersteuning, wat dit project extra bijzonder maakt.
Klassiek design met moderne accenten
Qua uiterlijk blijft de nieuwe Escort RS trouw aan de eerste generatie RS 2000. Het strakke, klassieke design wordt aangevuld met moderne LED-koplampen en -achterlichten, niet alleen voor de looks, maar ook voor extra veiligheid. Onderhuids zijn de updates ingrijpender. Zo krijgt de auto een achteras van titanium en aluminium, een sperdifferentieel en lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel voor de motorkap en kofferklep. Optioneel zijn er magnesium velgen, waardoor het leeggewicht slechts 800 kg bedraagt.
Ouderwetse rijervaring
Boreham heeft ervoor gekozen de rijervaring zo puur mogelijk te houden. Er is geen stuurbekrachtiging, ABS of tractiecontrole aanwezig. Dit maakt het een rijdersauto pur sang. Onder de motorkap kun je kiezen tussen twee motoren: een 1.8-liter viercilinder met 185 pk, als ode aan het originele Twin Cam-blok, of een custom 2.1-liter motor die 300 pk levert en maar liefst 10.000 toeren draait. Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde dogleg-vijfbak, ideaal voor circuitgebruik.
Exclusief en prijzig
Boreham bouwt slechts 150 exemplaren van deze exclusieve auto, met een basisprijs van ongeveer €360.000. De productie start in het derde kwartaal van 2025. De eerste reacties zijn enthousiast, en Boreham heeft al plannen om ook de legendarische RS200 opnieuw tot leven te wekken. Eén ding is zeker: de Escort RS "continumod" brengt een stukje autosportgeschiedenis terug naar de weg.