Zeekr 7X: de nieuwe elektrische SUV die Volvo uit moet dagen
Het Chinese automerk Zeekr breidt zijn aanbod in Nederland uit met de nieuwe 7X, een volledig elektrische SUV die ontworpen is met de Europese markt in gedachten. Met een actieradius tot 615 kilometer, een modern design en een prijs vanaf net geen 53.000 euro, belooft de 7X stevige concurrentie voor gevestigde merken.
De Zeekr 7X is de derde elektrische auto van het merk in Nederland, na de 001 en de X. Met een lengte van 4,88 meter, een hoogte van 1,65 meter en een wielbasis van 2,9 meter positioneert de SUV zich als een ruime en veelzijdige gezinsauto. Het platform PMA2+ vormt de basis van deze SUV, die qua formaat en specificaties de toekomstige Volvo EX60 lijkt te beconcurreren. Wat design betreft, breekt de 7X met de hoekige lijnen van eerdere Zeekr-modellen en presenteert hij een strakker en meer gestroomlijnd uiterlijk, afgestemd op de Europese smaak.
Het interieur biedt een minimalistisch en hightech ontwerp, met een digitaal instrumentarium en een 16-inch infotainmentscherm. Optioneel kan de auto worden uitgerust met een augmented reality-head-up display van maar liefst 36,2 inch breed. Praktische aspecten komen ook aan bod: de SUV heeft een bagageruimte van 539 liter achterin en een extra frunk van 66 liter. Daarnaast zorgen elektrische portieren en optioneel verwarmde, gekoelde en masserende stoelen voor extra luxe.
De 7X komt in drie uitvoeringen: Premium, Long Range en Performance. De Premium- en Long Range-modellen hebben een elektromotor op de achteras met 421 pk, goed voor een actieradius van respectievelijk 480 en 615 kilometer. Het Performance-model gaat een stap verder, met twee elektromotoren die samen 639 pk leveren. Hiermee sprint de SUV in slechts 3,8 seconden naar de 100 km/h en biedt hij een bereik van 543 kilometer. Dankzij het 800V-boordnet kan de batterij bij een geschikte lader met een snelheid tot 480 kW worden opgeladen, al ligt de praktische limiet momenteel op 360 kW.
De Zeekr 7X is beschikbaar vanaf 52.990 euro voor de Premium-uitvoering. De Long Range kost 55.990 euro, terwijl de Performance-variant 62.990 euro moet opbrengen. Alle modellen hebben een trekgewicht tot 2.000 kilo. De eerste leveringen in Nederland worden verwacht in de zomer van 2025, met een garantie van vijf jaar of 100.000 kilometer, uit te breiden tot tien jaar of 200.000 kilometer.