Jaguar neemt risico: stopt voor een jaar compleet met verkoop voor herstart
Het iconische Britse automerk Jaguar neemt een gedurfde stap door een jaar lang geen nieuwe auto's te verkopen. Het merk wil een nieuwe koers inslaan en zich volledig richten op een toekomst met elektrische modellen.
Jaguar heeft aangekondigd tijdelijk te stoppen met de verkoop van nieuwe auto's. Dit besluit komt na jaren van dalende verkoopcijfers en aanhoudende kwaliteitsproblemen, zoals tegenvallende prestaties van de I-Pace en terugroepacties vanwege batterijproblemen. De fabrikant wil het tij keren door zich volledig te richten op elektrische voertuigen en het merk te herpositioneren.
De eerste nieuwe auto, een luxe vierdeur GT, staat gepland voor 2026 en wordt nog strikt geheimgehouden. Om de heroriëntatie kracht bij te zetten, heeft Jaguar bijna alle huidige modellen uit de verkoop gehaald. In het Verenigd Koninkrijk is alleen nog één hybride variant beschikbaar.
Het bedrijf hoopt hiermee een frisse start te maken en het beschadigde imago achter zich te laten. Nieuwe reclamecampagnes, waarin de nadruk ligt op luxe en innovatie, moeten jongere stedelijke klanten aanspreken. Deze keuze leidt tot kritiek, omdat er voorlopig geen nieuwe auto's te koop zijn.
Volgens ceo Adrian Mardell en managing director Rawdon Glover is deze drastische strategie noodzakelijk. Ze zien kansen in een volledig elektrische toekomst, ondanks de huidige onzekerheid in de markt. Jaguar zet in op modellen met een grotere actieradius en snellere laadtijden, maar deze auto's zullen naar verwachting fors duurder worden.
Glover erkent de uitdagingen, maar blijft optimistisch. Hij verwacht dat de vraag naar elektrische voertuigen zal herstellen en dat Jaguar een sterke positie kan innemen in het luxe segment. Voor nu blijft het merk een jaar lang uit de showrooms, terwijl achter de schermen hard wordt gewerkt aan een nieuwe toekomst.