AC Cobra maakt comeback met lichte viercilinder
De herboren AC Cobra krijgt een nieuwe toevoeging: naast de iconische V8 komt er vanaf 2026 namelijk ook een viercilinder. Deze lichtere motor brengt niet alleen een nieuwe dynamiek naar de retro sportwagen, maar verlaagt ook de prijs aanzienlijk, en dat is interessant.
Hoewel de huidige AC Cobra is uitgerust met de bekende 5.0-liter V8 Coyote-motor van Ford, die 654 pk levert, kiest AC Cars voor een nieuwe aanpak. Vanaf 2026 wordt de Cobra GT en GT Roadster ook leverbaar met een 2.0-liter viercilinder turbomotor die ongeveer 395 pk produceert. Deze motor wordt ontwikkeld in samenwerking met een "wereldwijde leider in hybride en verbrandingsmotoren", al blijft de exacte leverancier voorlopig nog geheim.
Mogelijke kandidaten zijn onder meer de M139-motor van Mercedes-AMG, bekend uit de AMG A45, of de K20C1 van Honda, gebruikt in de Civic Type R. Beide krachtbronnen voldoen aan de specificaties en bieden een solide basis voor het nieuwe Cobra-platform.
De viercilinder heeft niet alleen minder cilinders, maar maakt ook gebruik van een compleet nieuw onderstel van koolstofvezel en aluminium. Hierdoor wordt de auto lichter, wat zorgt voor een betere handling en meer rijplezier. Bovendien verlaagt AC Cars de vanafprijs voor de viercilinder Cobra aanzienlijk: van ongeveer 345.000 euro voor de V8 naar 285.000 euro voor de lichtere versie.
Kopers van de viercilinder Cobra krijgen de keuze tussen een handgeschakelde zesbak of een automaat met dubbele koppeling. Dit biedt liefhebbers van klassieke sportwagens een authentieke rijervaring, terwijl de auto tegelijkertijd toegankelijk blijft voor moderne rijders die niet in de elektrische variant willen stappen.