EV-rijders klagen over beperkte actieradius tijdens vakantieritten
Steeds meer Nederlandse EV-rijders kiezen ervoor om met hun elektrische auto op vakantie te gaan. Hoewel de laadinfrastructuur in Europa de afgelopen jaren sterk is verbeterd, blijkt een lange rit met de EV nog steeds niet helemaal vlekkeloos te verlopen. Volgens een recent onderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) ervaart bijna de helft van de zakelijke EV-rijders lange afstanden als een probleem.
Uit het onderzoek komt naar voren dat 48% van de ondervraagden een rit van meer dan 500 kilometer als ‘problematisch’ beschouwt. Dit is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 35% dezelfde mening had. Voor ritten tot 500 kilometer liggen de cijfers anders: slechts 15% van de EV-rijders ervaart hierbij problemen. Volgens VZR hangt dit grotendeels samen met de beperkte actieradius van elektrische voertuigen, waardoor onderweg vaak meerdere laadpauzes nodig zijn.
Daarnaast speelt het gebrek aan trekcapaciteit bij veel elektrische modellen een rol. Ongeveer 22% van de ondervraagden geeft aan dat hun EV ongeschikt is voor het trekken van een aanhanger of caravan, wat een groot nadeel vormt voor mensen die bijvoorbeeld naar wintersportgebieden willen rijden.
Door deze beperkingen kiest een derde van de EV-rijders ervoor om hun vakantieplannen aan te passen. Zo gaan zij vaker met het vliegtuig, kiezen ze voor bestemmingen met een goed ontwikkelde laadinfrastructuur of pakken ze een andere auto voor langere ritten. Hoewel steeds meer mensen hun EV meenemen op vakantie, blijft het gebruik ervan vooral in het buitenland een uitdaging.
Ondanks de toegenomen populariteit van elektrische auto’s blijkt dat verre reizen met een EV nog altijd extra planning en flexibiliteit vereisen. Voor veel zakelijke rijders blijft elektrisch rijden aantrekkelijk vanwege de lage bijtelling, maar vakantieritten van honderden kilometers maken duidelijk dat de EV nog niet altijd ideaal is voor elke situatie.