CEO BMW: "EU moet CO2-doelstellingen herzien"
Ook Oliver Zipse, de CEO van BMW vindt dat de EU de CO2-doelstellingen moet herzien omdat de druk op autofabrikanten aan het toenemen is. Dat zei Zipte terwijl hij de jaarcijfers van zijn bedrijf aan het presenteren was.
BMW is goed op weg om te voldoen aan de nieuwe regelgeving maar laat weten dat dit moeilijk is voor de industrie.
Aldus Zipse.
Naast Zipse laat ook Volkswagen-CEO Oliver Blume weten dat versoepeling van de eisen essentieel is.
Ook Renault-CEO Luca de Meo herhaalt de oproep tot herziening in een open brief aan EU-wetgevers die deze week werd gepubliceerd.
Zoals we weten mag de gemiddelde uitstoot van een vloot nieuwverkochte auto's 95 gram CO2/km bedragen. In 2025 mag dit nog maar 93,6 gram CO2/km zijn. Als het de fabrikant niet lukt om hieraan te voldoen dan volgen er boetes. Voor elke auto die in de Europese Unie is geleverd moet de fabrikant dan 95 euro, vermenigvuldigt met elke CO2/km die boven de doelstelling uitkomt betalen. Vanaf 2035 mag een nieuw voertuig helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Zipse laat weten op koers te liggen. De productie van BEV's is opgevoerd tot 20 procent, wat vorig jaar op zo'n 15 procent lag. Volgens Zipse moet in 2030 de helft van het BMW-wagenpark volledig elektrisch zijn. BMW maakte eerder al bekend dat de fabriek in München vanaf 2027 enkel nog EV's gaat produceren. Zipse introduceerde tijdens de presentatie van de jaarcijfers de Vision Neue Klasse X, het eerste model van het nieuwe BEV-platform van BMW.