Schokkend: dieven richten zich op laadkabels
In Duitsland neemt het aantal diefstallen van laadkabels bij openbare laadstations toe, wat niet alleen financiële schade veroorzaakt, maar ook voor nogal wat frustratie zorgt bij elektrische rijders. Vooral laadstations van bekende aanbieders zoals Tesla, Allego en EWE Go zijn getroffen. De oorzaak? De hoge koperwaarde in de kabels, die dieven zo’n 50 euro per stuk oplevert, terwijl de schade voor de laadstationexploitanten kan oplopen tot 7.000 euro per gestolen laad.
In het voorjaar en de zomer van 2024 werden meer dan 40 kabeldiefstallen gerapporteerd bij snellaadstations. De dieven, die natuurlijk meestal ’s nachts toeslaan, knippen gewoon de vaste CCS-laadkabels door om het koper te verkopen. Hierdoor raken laadstations buiten werking en duurt het vaak weken voordat de schade hersteld is. Dit betekent niet alleen flinke kosten voor exploitanten, maar ook een tekort aan functionerende laadpunten voor elektrische rijders. En dat is wel een beetje vervelend.
Om de diefstallen tegen te gaan, nemen laadpuntbeheerders extra beveiligingsmaatregelen. Zo worden camera’s en extra verlichting geplaatst op locaties waar veel diefstallen plaatsvinden. Een voorbeeld hiervan is Leipzig, waar in 2024 een verdachte werd gearresteerd dankzij trackers in laadkabels. Hoewel dit een uitzondering is, wordt de technologie door sommige aanbieders verder onderzocht.
Andere maatregelen die in ontwikkeling zijn:
- EnBW en Allego installeren extra camerabewaking op kwetsbare locaties.
- ChargePoint werkt aan een snijbestendige laadkabel.
- Britse aanbieders testen alarmsystemen die bij sabotage een luide waarschuwing afgeven.
Niet alleen in Duitsland is de stijging van laadkabeldiefstallen merkbaar. In de VS meldde Electrify America binnen één jaar 93 gestolen laadkabels. Ook in Groot-Brittannië worden laadstations steeds vaker het doelwit van diefstal. Sommige aanbieders investeren in innovatieve beveiligingsmaatregelen, zoals alarmsystemen die direct waarschuwen bij sabotage.
Naast fysieke beveiliging wordt gepleit voor betere regelgeving en technologische innovaties. Mogelijke oplossingen zijn onder andere:
- Trackers in laadkabels standaard maken.
- Camerabewaking bij kwetsbare laadstations verplicht stellen.
- Snijbestendige kabels breder inzetten om de aantrekkelijkheid voor koperdieven te verminderen.
Zolang laadkabels een geliefd doelwit blijven, zal dit probleem niet zo 1,2,3 verdwijnen. Het is aan laadexploitanten en wetgevers om samen te werken aan een effectieve aanpak om de schade en overlast voor elektrische rijders te beperken.