Audi luistert naar fans: nieuwe RS6 komt gewoon met V8!

Goed nieuws voor liefhebbers van dikke stationwagens: Audi heeft besloten de RS6 niet te elektrificeren, zoals eerder werd aangekondigd. De volgende generatie van het grote knallende model krijgt tóch een V8-hybride, waarmee Audi terugkomt op eerdere plannen om de RS6 volledig elektrisch te maken en de naam te veranderen naar RS7.
Hoewel Audi eerst van plan was de A6-serie volledig elektrisch te maken, werd dit plan onlangs toch weer geschrapt. Dit betekent dat de RS6, die op de A6 is gebaseerd, alsnog een lekkere knalmotor krijgt. Audi kiest voor de Ultra Performance V8 Hybrid, een krachtige aandrijflijn die bijvoorbeeld ook in de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, Lamborghini Urus SE en Bentley Flying Spur wordt gebruikt. Deze V8 levert ruim 780 tot 800 pk en een koppel van 950 tot 1.000 Nm. Prima cijfers om lekker mee te komen met het verkeer.
Met deze hybride V8 zet de nieuwe RS6 echt een flinke stap vooruit, aangezien het huidige model 'maar' 600 pk levert. De toevoeging van een hybride systeem roept wel vragen op over het gewicht, aangezien de huidige RS6 al gewoon 2000 kg weegt.
Audi grijpt de komst van de nieuwe A6 aan om opnieuw naar zijn naamgevingsstrategie te kijken. Hoewel de elektrische versie van de A6 A6 e-tron blijft heten, komt er dus ook gewoon een benzinevariant van de A6, wat betekent dat de RS6 als naam behouden blijft. Dus wat dat betreft verandert er eigenlijk weinig.
De officiële onthulling van de nieuwe Audi A6 met plofmotor staat gepland op 4 maart, wat mogelijk ook een eerste glimp geeft van de RS6. Daarnaast blijft Audi werken aan een RS6 e-tron, wat betekent dat er straks twee RS6-modellen op de markt komen: een hybride met V8 en een volledig elektrische variant.