Elektrische rijders betalen fors meer voor laden, maar niet overal

Sinds 1 januari is het opladen van elektrische auto’s duurder geworden door een nieuwe energiebelasting. Maar door een wirwar aan tarieven betalen niet alle stekkerrijders evenveel. In sommige steden en straten kunnen de prijsverschillen zelfs oplopen tot tientallen procenten, waardoor elektrisch rijden voor sommigen ineens veel duurder is geworden.
De overheid hief in 2024 nog geen energiebelasting op publieke laadpalen, maar die vrijstelling is inmiddels vervallen. Toch merken niet alle elektrische rijders daar direct iets van. Sommige laadpaalexploitanten hebben hun tarieven al aangepast, terwijl anderen nog werken met eerder vastgelegde prijzen. Dit leidt tot grote onderlinge verschillen, zelfs bij laadpalen van dezelfde aanbieder in dezelfde straat.
Tarieven verschillen sterk per regio
Volgens prijsvergelijkers Tap Electric en LaadpasTop10 vallen de verschillen vooral op in steden als Rotterdam en regio’s als Noord-Brabant en Limburg. In die provincies liggen de gemiddelde laadtarieven op veel plekken zelfs lager dan vorig jaar, omdat sommige laadpalen nog onder oude contracten vallen. In andere gebieden, vooral boven de grote rivieren, zijn de prijzen juist flink gestegen.
In Rotterdam bijvoorbeeld zijn er laadpalen van Equans die nog steeds het oude tarief hanteren, terwijl je bij andere palen van dezelfde aanbieder in dezelfde straat fors meer betaalt. “Het is niet meer uit te leggen aan elektrische rijders,” zegt Nico Spoelstra van Tap Electric. “De prijzen zijn niet langer gekoppeld aan de energiemarkt, wat zorgt voor verwarring en frustratie.”
Ongelijkheid tussen thuisladen en openbaar laden
Ongeveer twintig procent van de elektrische rijders is afhankelijk van openbare laadpalen, blijkt uit onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders. En juist voor hen wordt elektrisch rijden steeds minder aantrekkelijk. Terwijl sommige huishoudens met zonnepanelen of een dynamisch energiecontract nog steeds voordelig kunnen laden, zijn straatladers overgeleverd aan de tarieven van hun laadpaalaanbieder.
Dat is niet de enige financiële tegenslag voor eigenaren van elektrische auto’s. Sinds dit jaar betalen zij ook motorrijtuigenbelasting en is de aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s geschrapt. Volgens de ANWB kan elektrisch rijden per kilometer in sommige gevallen nu zelfs duurder zijn dan rijden op benzine.
Toekomst blijft onzeker
De grote prijsverschillen tussen laadpalen maken het voor stekkerrijders lastig om inzicht te krijgen in hun laadkosten. Terwijl de ene bestuurder zijn auto voor een gunstig tarief oplaadt, betaalt de ander in dezelfde stad mogelijk tientallen procenten meer. Hoe dit zich in de toekomst ontwikkelt, hangt af van hoe snel exploitanten hun prijzen harmoniseren en of de overheid verdere belastingverhogingen doorvoert.
Bronnen: AD