Audi Brussels sluit definitief de deuren

Na 76 jaar komt er een einde aan de autoproductie in de fabriek van Audi Brussels in Vorst. Dit markeert opnieuw een grote klap voor de Belgische auto-industrie, die in drie decennia tijd bijna 80 procent van haar productie heeft zien verdwijnen. Wat heeft geleid tot de sluiting, en wat betekent dit voor de toekomst van de sector?
De fabriek in Vorst heeft een rijke historie die teruggaat tot 1948, toen Pierre D'Ieteren er de eerste steen legde voor een Studebaker-assemblage. Later schakelde de fabriek over op iconische modellen zoals de Volkswagen Kever, de VW Passat en later de Audi A3 en de Q8 e-tron. De site overleefde in 2006 ternauwernood een dreigende sluiting, mede dankzij bemiddeling van Roland D'Ieteren. Toch bleek deze redding slechts tijdelijk.
Waarom sluit Audi Brussels?
De sluiting is te wijten aan verschillende factoren. De fabriek had een relatief compacte locatie zonder uitbreidingsmogelijkheden en werd structureel afhankelijk van één enkel model. Daarnaast heeft de overstap naar elektrische voertuigen de dynamiek van de markt veranderd. Hoewel Audi Brussels als eerste Audi-fabriek elektrische modellen produceerde, bleek de productie van de Q8 e-tron onvoldoende rendabel. De fabriek werd bovendien geconfronteerd met hoge loonkosten en logistieke uitdagingen, wat de productiekosten opdreef.
De sluiting treft ongeveer 3.000 werknemers, van wie sommigen een ontslagvergoeding ontvangen die afhankelijk is van hun anciënniteit. Voor ongeveer 200 werknemers is er een SWT-regeling, beter bekend als brugpensioen. Naast de directe banen bij Audi Brussels verdwijnen ook zo’n 1.000 banen bij toeleveranciers, wat de impact op de Belgische werkgelegenheid verder vergroot.
Er is nog geen concrete invulling voor de 54 hectare grote site. Het Brusselse agentschap Finance & Invest.brussels onderzoekt mogelijke nieuwe industriële activiteiten, met een voorbeeld aan de reconversie van Ford Genk, waar na de sluiting nieuwe economische activiteiten ontstonden.
Wat blijft er over van de Belgische auto-industrie?
Met de sluiting van Audi Brussels blijft Volvo Gent als enige personenwagenfabriek in België over. De sector staat al jaren onder druk door de hoge loonkosten en de verplaatsing van productie naar goedkopere landen. Volgens experts kan België zich in de toekomst richten op nichemarkten zoals batterijtechnologie, autonoom rijden en recycling van voertuigen om toch een rol te blijven spelen in de autosector.