Nieuwe trend: advertenties in auto's tijdens het rijden

Autofabrikanten zoeken steeds vaker naar nieuwe inkomstenbronnen, en advertenties in auto’s lijken de volgende stap te worden. Jeep-eigenaren klagen dat er tijdens het rijden reclames op hun infotainmentscherm verschijnen, en hoewel Stellantis dit als een ‘glitch’ afdoet, lijkt het erop dat autofabrikanten serieus experimenteren met in-vehicle advertenties. Maar waar ligt de grens tussen slimme digitale integratie en pure afleiding achter het stuur?
Ongevraagde advertenties op het dashboard
Het begon met een klacht op Reddit: een Jeep-bestuurder merkte dat er bij elke remactie een advertentie verscheen voor een verlengde garantie. Dit leidde tot een storm aan reacties van andere Jeep-rijders, die soortgelijke ervaringen meldden. Stellantis, het moederbedrijf van Jeep, verklaarde dat het ging om een geïsoleerd probleem bij minder dan tien voertuigen, maar gaf tegelijkertijd toe dat sommige Dodge-modellen standaard na 60 dagen een marketingboodschap krijgen over garantie-uitbreidingen. Volgens het bedrijf ontvangen bestuurders gemiddeld twee van zulke berichten per jaar.
Dat roept de vraag op: is dit een fout, of een glimp van de toekomst?
Auto’s als nieuwe reclameplatforms
Auto’s worden steeds meer digitale apparaten op wielen, met duizenden chips die alles regelen: van rijhulpsystemen tot infotainment. Autofabrikanten zien in deze connectiviteit een kans om extra diensten en abonnementen te verkopen. AlixPartners, een consultancybureau, schat dat de markt voor ‘connected car services’ in 2025 wereldwijd 473 miljoen dollar waard zal zijn en tegen 2032 kan groeien tot 1,68 miljard dollar. Dit zou meer dan een kwart van de inkomsten van autofabrikanten kunnen uitmaken.
Sommige fabrikanten boeken al succes met deze strategie. General Motors verdiende in 2024 ruim 2 miljard dollar met abonnementen voor OnStar, hun beveiligings- en entertainmentsysteem. Maar niet alle pogingen vielen in de smaak: BMW probeerde bijvoorbeeld stoelverwarming als abonnement aan te bieden, maar trok dat na massale kritiek weer in.
Veiligheidsrisico’s en afleiding
Niet iedereen is enthousiast over deze trend. Veiligheidsexperts waarschuwen dat pop-ups in de auto tot gevaarlijke afleiding kunnen leiden. "Berichten in een infotainmentsysteem kunnen de aandacht van bestuurders afleiden en dat is onacceptabel," zegt William Wallace van Consumer Reports. Volgens studies kan zelfs een korte afleiding bij een rood stoplicht ervoor zorgen dat bestuurders minder alert wegrijden en verkeerssituaties verkeerd inschatten.
Ook privacyvoorstanders trekken aan de bel. "We hebben een verplicht internet-uitknop nodig in auto’s," zegt Nathan Proctor van de Amerikaanse Public Interest Research Group. Hij wijst op de risico’s van dataverzameling en cybersecurity. "Wat krijg ik ervoor terug dat mijn auto constant online is? Beveiligingsrisico’s, privacyschendingen en nu ook advertenties?"
De toekomst van advertenties in auto’s
Stellantis en andere fabrikanten laten voorlopig weinig los over verdere plannen met advertenties in voertuigen. Maar als de trend zich doorzet, kan het autorijden veranderen in een digitale verkoopervaring, waarbij abonnementen en reclames net zo normaal worden als tanken of opladen.
De vraag is: willen bestuurders dat? En hoe lang duurt het voordat ze massaal overstappen op merken die deze digitale upsell-strategieën achterwege laten?
Bron: Wired