Volkswagen ID.7: de elektrische opvolger van de Passat onder de loep

Review 4 maart 2025 4 minuten Robbie Janssen
24Cars
24Cars

Met de ID.7 zet Volkswagen een nieuwe stap in zijn elektrische strategie. De sedan moet de iconische Passat opvolgen, maar dan zonder verbrandingsmotor. De ID.7 is het grootste model binnen de elektrische ID-lijn van Volkswagen en biedt een mix van comfort, technologie en een indrukwekkend rijbereik. Maar is het de waardige opvolger van de Passat? We nemen het uiterlijk, interieur, rijprestaties en technologieën onder de loep.

Exterieur: strak en aerodynamisch
Op het eerste gezicht oogt de Volkswagen ID.7 niet bijzonder spannend, maar dat hoeft ook niet. Volkswagen heeft gekozen voor een strak en aerodynamisch ontwerp met een druppelvormige carrosserie, wat een gunstige luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 oplevert. Dit helpt bij het optimaliseren van het rijbereik.

De voorkant wordt gekenmerkt door een bekende ID-lichtstrip, maar opvallend genoeg is het logo op dit model niet verlicht. De auto wordt standaard geleverd met 19-inch velgen, maar voor een sportievere uitstraling zijn 20-inch exemplaren een optie. Een opvallend detail is de laadpoort die niet zijwaarts opent, maar omhoog scharniert. Dit vermindert de kans op krassen en bespaart ruimte.

Met een wielbasis van ruim drie meter is de ID.7 langer dan de Passat, wat resulteert in aanzienlijk meer interieurruimte. Qua formaat is hij te vergelijken met de Audi A6 e-tron, de Mercedes EQE en de BMW i4.

Interieur: minimalistisch en ruim
Eenmaal binnen valt direct op dat fysieke knoppen grotendeels ontbreken. Volkswagen zet vol in op digitale bediening met een groot 15-inch infotainmentscherm. Dit scherm werkt vlot en biedt uitgebreide functionaliteit, maar het vinden van de juiste instellingen kan even puzzelen zijn. Een veelgehoorde kritiek op moderne auto’s is de afwezigheid van fysieke bedieningsknoppen, en dat geldt ook voor de ID.7.

De afwerking is netjes, met lederachtige materialen en zachte bekleding op de deuren om geluid te dempen. Er is een draadloze oplader voor je smartphone, evenals meerdere USB-C-poorten, ook krachtig genoeg om een laptop op te laden.

De stoelen zitten comfortabel en zijn standaard voorzien van elektrische verstelmogelijkheden. Voor wie extra luxe wil, biedt Volkswagen zelfs stoelventilatie en massagefuncties.

Achterin profiteren passagiers van de lange wielbasis, wat resulteert in een zee van beenruimte. Een klein nadeel is dat de voeten niet helemaal onder de voorstoelen passen, wat het comfort iets beperkt. Achterpassagiers krijgen daarnaast verwarmde stoelen, een eigen climate control en handige opbergmogelijkheden voor smartphones.

Bagageruimte: praktisch, maar geen frunk
De Volkswagen ID.7 biedt een bagageruimte van 532 liter, wat prima is voor een sedan. Wie extra ruimte nodig heeft, kan de achterbank neerklappen, wat de totale laadruimte vergroot tot ongeveer 1.600 liter. Dit maakt de ID.7 een praktische auto voor lange reizen.

Een kleine teleurstelling is de afwezigheid van een frunk. Bij veel elektrische auto’s bevindt zich onder de motorkap een extra opbergvak, maar Volkswagen heeft hier niet voor gekozen.

Rijden: comfortabel en efficiënt
De Volkswagen ID.7 Pro wordt aangedreven door een elektromotor met 286 pk en 550 Nm koppel, goed voor een 0-100 km/u sprint van ongeveer 6,5 seconden. Dit is ruim voldoende voor vlotte inhaalacties.

Met een batterijcapaciteit van 77 kWh biedt de ID.7 een rijbereik van ongeveer 610 kilometer, terwijl de grotere Pro S-versie met een 86 kWh-batterij zelfs 700 kilometer zou moeten halen. In de praktijk haalden testers ongeveer 582 kilometer op de snelweg, wat indrukwekkend is.

Snelladen kan met een vermogen van 170 tot 200 kW, waardoor de batterij van 10 tot 80 procent wordt opgeladen in ongeveer 28 minuten. De ID.7 heeft achterwielaandrijving en weegt bijna 2.200 kilogram. Hoewel hij relatief zwaar is, biedt hij een stabiele en comfortabele rijervaring.

Wat opvalt is het ontbreken van one-pedal driving. Dit betekent dat de auto niet volledig afremt op de elektromotor en de bestuurder altijd het rempedaal moet gebruiken. Dit kan wennen zijn voor EV-rijders die gewend zijn aan regeneratief remmen.

Technologie en innovaties
De Volkswagen ID.7 zit vol met slimme technologieën. Een van de meest indrukwekkende features is het augmented reality head-up display. Dit systeem projecteert navigatie-instructies op de weg, wat de bestuurder helpt om precies te zien waar hij moet afslaan.

Daarnaast is de auto uitgerust met een geavanceerde parkeerhulp. Tot 50 meter aan rijgedrag kan worden opgeslagen, waardoor de ID.7 zelfstandig kan inparkeren of uit een krappe parkeerplek kan rijden.

Een andere interessante toevoeging is de integratie van ChatGPT in het spraakbesturingssysteem. Hoewel het systeem nog niet perfect werkt, belooft het een slimme assistent te zijn voor de toekomst.

Minpunten: frustrerende bediening
Hoewel de Volkswagen ID.7 veel te bieden heeft, zijn er ook enkele minpunten. Een van de grootste ergernissen is de bediening van de ramen. In plaats van vier knoppen voor de ramen voor- en achterin, heeft Volkswagen slechts twee knoppen geplaatst met een extra ‘rear’-knop om te schakelen tussen de voor- en achterruiten. Dit voelt omslachtig en onnodig.

Ook de bediening van de airconditioning laat te wensen over. In plaats van fysieke knoppen moet de temperatuur en ventilatierichting via het infotainmentscherm worden aangepast. Dit werkt niet altijd even intuïtief en kan afleiden tijdens het rijden.

Daarnaast is er een overvloed aan meldingen en rijhulpsystemen die telkens opnieuw moeten worden uitgeschakeld bij het starten van de auto. Dit kan op termijn irritant worden.

Conclusie: een solide, maar niet opwindende opvolger van de Passat
Met een vanafprijs van ongeveer 58.000 euro biedt de Volkswagen ID.7 een ruime, comfortabele en efficiënte elektrische sedan. Hij is goed uitgerust met standaard opties zoals een 360-graden camera, elektrische stoelen, een augmented reality head-up display en een degelijk rijbereik.

Toch voelt de ID.7 niet als een spannende auto. Hij is degelijk en comfortabel, maar mist het karakter van de Passat. Voor wie een praktische en luxe elektrische sedan zoekt, is de ID.7 een uitstekende keuze. Maar wie op zoek is naar rijplezier of een echt premium gevoel, kan wellicht beter kijken naar een Audi A6 e-tron of een BMW i4.

Uitgelicht

Meerartikelen

24h
Nieuws

24h Nürburgring (Poll): wat wil jij weten over de 24h? Stem nu!

Aanstaand weekend staat één van de meest spectaculaire evenementen van het jaar op het programma: de 24-uur van de Nürburgring. Jaarlijks staat deze 24 uur durende race op het programma op het meer dan 20 kilometer lange circuit in de Eifel. Wij zijn

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

959
Nieuws

One of a kind: de Porsche 959 Speedster Cabrio

Een open Porsche 959 bestaat eigenlijk niet. Toch is er één exemplaar dat alle conventies doorbrak: een volledig met de hand gebouwde Speedster, gebaseerd op een 959 ‘Komfort’ uit 1987. Het resultaat van ruim 4.000 uur vakmanschap en liefde voor tech

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

992
Video's

Is de 992 de beste Porsche 911 ooit gemaakt?

De Porsche 911 is sinds zijn debuut een legende. Inmiddels zijn we bij generatie acht, intern 992 genoemd. De grote vraag: blijft deze trouw aan zijn roots? We voelen de 992 Carrera 4S Cabrio aan de tand, die momenteel te koop staat bij PC Automotive

A10
Nieuws

Grote verkeershinder op A10 tijdens hemelvaartweekend door werkzaamheden Zuidasdok

Weggebruikers rond Amsterdam krijgen tijdens het hemelvaartweekend te maken met forse vertragingen. Van woensdag 28 mei tot maandagochtend 2 juni zijn er grootschalige afsluitingen bij knooppunt De Nieuwe Meer en op de A10 Zuid. De extra reistijd kan

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

Meerartikelen

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale

Phone
Nieuws

Focusflitser nu actief: appen achter het stuur kost je 430 euro

De proefperiode is voorbij: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je wordt betrapt door een focusflitser. Dit nieuwe handhavingsmiddel scant bestuurders op telefoongebruik en stuurt beelden automatisch door naar het CJIB. De eerste boetes worden

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo

Volkswagen
Nieuws

Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media. Geen ID-codes meer, maar herken

Viper
Nieuws

Unieke Shelby-Viper haalt bijna 2 ton op veiling: zeldzaamheid loont

Slechts negentien exemplaren werden ervan gebouwd, en maar twee in deze kleurstelling. Een blauwe Shelby Dodge Viper met witte strepen is onlangs geveild voor bijna 200.000 dollar. Daarmee behoort hij tot de duurste Vipers ooit verkocht — en dat is v

Porsche
Nieuws

Porsche in de problemen: dalende verkopen en dreigende importheffingen

Porsche lijkt vast te lopen tussen zijn sportieve verleden en elektrische toekomst. De verkopen dalen wereldwijd, de elektrische Taycan verliest terrein en Amerikaanse importheffingen bedreigen de populaire SUV’s. Ondertussen worden modellen duurder

Cybertruck
Nieuws

Tesla Cybertruck verliest razendsnel waarde: al een derde in rook op

De Tesla Cybertruck moest hét icoon worden van elektrische innovatie en waardevast bezit. Maar wie zijn futuristische pick-up nu wil inruilen, kijkt aan tegen een flinke financiële tegenvaller. In sommige gevallen is al meer dan een derde van de oors

Toyota
Nieuws

Toyota benadert Nissan na stukgelopen fusie met Honda

Na het mislukken van de geplande megafusie tussen Nissan en Honda, zou Toyota stilletjes contact hebben gezocht met Nissan over een mogelijke samenwerking. Dat meldt de Japanse krant Mainichi Shimbun. Hoewel van een fusie nog lang geen sprake is, lij

Max
Nieuws

Verstappen terug in titelstrijd na dominante zege in Imola

Max Verstappen heeft zijn tweede overwinning van het seizoen behaald tijdens de GP van Emilia-Romagna in Imola. Met een uitgekiende strategie en foutloze racevoering gaf hij McLaren het nakijken. Red Bull is terug in de titelstrijd, en dat werd duide